|
Organisering og nye læremåter Norske skolers "åpningstider" har i de fleste kommuner fulgt et temmelig rigid mønster – åpent fra kl 8.30 – 14.00 eller rundt disse tidene. Gjennom vår prosjekt har vi begynt å tenke i andre baner. En gang i uke er det jentekvelder. Guttene har egne guttekvelder. Elevene har fått mulighet til å sitte igjen på datarommet etter skoletid for å jobbe med prosjektoppgaver. Som en del av prosjektet Birkebeinerprosjektet 2000 jobbet elevene frivillig hele fredag og også lørdag med å dekke Birkebeinerrennet "live". Skolen ledelse og ansatte har etter jul jobbet svært mye med omorganisering av skolehverdagen, og har prøvd ulike måter å endre undervisningen på. Vi skjønner alle at det ikke er lett å bryte opp gamle mønstre. Men det er nå en grunnleggende forståelse i kollegiet for at skolehverdagen må organiseres annerledes, og for kommende skoleår har det blitt lagt mange planer og føringer på hvordan vi ønsker skolen vår. Vår erfaring er at omorganisering tar tid og det er en felles oppgave for skolens ledelse, alle lærerne, alle elevene og deres foresatte. Det er også vår erfaring at det tar tid å implementere IKT i skolehverdagen. Data i skolen åpner mange nye muligheter. Både lærere og elever kan i dag gjennomføre prosjekter som før var umulige. Samtidig reiser innføring av IKT i skolen problemstillinger og utfordringer som det var umulig å tenke seg bare noen få år tilbake. Tilgang til datamaskiner og Internett fra egen arbeidsplass Vi vil jobbe for at elvene skal få større tilgang til datamaskiner og Internett slik det formuleres på engelsk med slagordet "anyone, anywhere, anytime: connected". Det holder ikke med en eller to maskiner i klasserommene hvis en skal integrere data inn i klasserommene. Direktør Sigmund Lieberg i NLS sier at elevene bør få tilgang til data fra sin arbeidsplass. Dette må være et mål. Bærbare datamaskiner må inn i klasserommene. Det må bli et kommunalt mål å sørge for at vi kan få enda flere datamaskiner inn i klasserommene. Vi tror også at det er svært viktig at klasserommene får dataprosjektorer. Disse faller nå sterkt i pris. Vi vil henvise til The Educational Technology Journal i artikkelen The WIRED Classroom som man finner her: http://fromnowon.org/mar98/flotilla.html Warning! The failure to provide a display device is one of the
worst mistakes a school or district can make, whether they are putting one,
two, three or seven computers in the room. A display device is a
critically important element no matter what the number of computers. Publisering på Internett Skriving og lesning Svært mange elever behersker presentasjonsprogrammer, regneark og digital fotografering. Informasjonshenting Dette er for de fleste elever utfordrende og spennende og gjør arbeidet meningsfullt. Det virker som Internett og all den informasjon som finnes der virker svært spennende for både gutter og jenter Nettverk Oppsummering Vi har også fått en klar forståelse av at bruk av IKT i skolen gir oss muligheter som før ikke var mulige, men som også skaper nye utfordringer som må takles på en ny og annerledes måte. Ressurs til nettverks ansvarlig må økes kraftig.
|
Hovedside Bakgrunn Prosjektplan Aktiviteter Kompetanse Samarbeidspartnere Erfaringer Skolen i media Konklusjon Rapporten som Wordfil |
|
Forside
| Skolen vår | Prosjekter | Elevsider
| Ansatte Send oss gjerne kommentarer om skolens hjemmesider! |