| Åmot ungdomsskole fikk for skoleåret 1999/2000
      tildelt kr 100000,- for å jobbe med implementerings strategier for IKT i
      skolen.Prosjektets mål er å utnytte IKT til pedagogisk innovasjon i klasserommene og i skolehverdagen. Vi tror
      at bruk av datateknologi i klasserommene kan øke potensialet for læring,
      særlig når det blir brukt i samarbeid elevene imellom,
      informasjonshenting (Internett) og ved at elevene kan uttrykke sine tanker
      og ideer. Internasjonale forskningsundersøkelser støtter opp under disse
      antakelsene. En viktig forutsetning for å lykkes med satsning i
      datateknologi i skolen, er at lærerne også har kompetanse i IKT innenfor
      sine fag og ser mulighetene den gir i skolearbeidet og i prosjektarbeid.
      Det er også viktig å skape forståelse for hvilke muligheter
      datateknologien gir til andre tilnærminger til kunnskapstilegnelse, for
      eksempel ved å flytte fokus fra undervisning til læring. Fra
      kateterstyrt undervisning til å gi elevene et reelt ansvar i sin egen
      undervisningssituasjon.  Målet blir da  tosidig a) Elevene skal være i fokus·       
      All undervisning skal gjennomsyres av aktivt arbeidende
      elever
 ·       
      Elvene skal i større grad ha ansvar for egen læring ·       
      Undervisning tilpasset den enkelte elev ·       
      Skape positive læringsmiljøer ·       
      Flytte fokus fra undervisning til læring ·       
      Læreren skal i større grad være veileder  
      
       b) Heve alle
      læreres datakompetanse·       
      Alle lærere ved
      skolen tilegner seg kompetanse på datakort nivå. Her vil det være
      aktuelt å se på danske løsninger med alternativt
      datakort beregnet for lærere som bygger på teamarbeid
 ·       
      Lærere med utdannelse innenfor IKT spisser sin kompetanse seg innen et område, f. eks. bruk av
      multimedia på Internett ·       
      Alle lærere
      utvikler kompetanse på tverrfaglig bruk av IKT i prosjektarbeid gjennom
      prosjekter på skolen Prosjektets
      innholdProsjektet skal være elevsentrert, og vil i stor grad basere seg på
      konseptet ”learning by doing”. En skal ikke undervise ved å tilføre
      alle elever likt innhold til alle tider. Vi vil utnytte at barn/ungdom er
      aktive i læringsprosessen. Stort sett vil standard programvare bli brukt
      slik som tekstbehandler, HTML editorer, billedbehandlingsprogrammer,
      regneark, presentasjonsprogrammer osv. Datamaskinene skal ikke være opplæringsmaskiner.
      Vi håper i prosjektet at elever skal lære med en datamaskin, ikke av en
      datamaskin. Elevene skal være bidragsytere, ikke bare mottakere. De skal
      skrive og uttrykke seg, men også søke og finne. Kort sagt det Per Dalin
      i en kronikk i Aftenposten av 06.04.99 kaller ”Fra undervisning til læring”.
 Vi har satt opp prosjektets innhold innenfor 3
      kategorier; pedagogikk, organisasjon og teknologi. a)     
      PedagogikkVi vil undersøke om bruk av datateknologi kan stimulere samarbeidslæring,
      bidra til bedre prosjektoppgaver, kritisk og kreativ tenkning og ikke
      minst – mer motiverte og interesserte elever. Skolen er ENIS
      skole og ENIS skal være et nettverk av europeiske skoler for å kunne
      utføre pilot prosjekter i bruk og utvikling av IKT (informasjons- og
      kommunikasjons teknologi). Et internasjonalt perspektiv er også viktig i
      vår satsning. Jenter
      på veven prosjektet har vist at jenter ofte har en annen tilnærming
      til data enn gutter. Dette er viktig å ta med oss senere.
  b)  OrganiseringVi vil undersøke om bruk av datateknologi gjør det nødvendig å se på
      hele organiseringen av skolehverdagen slik som timeoppsett, åpningstider,
      friminutter osv. Finnes det organisasjonsformer tilpasset datateknologi
      som frigjør energi både hos elever og lærere og dermed skaper en bedre
      hverdag for alle med tilknytning til skolen?
 c)     
      Teknologi/verktøyTeknologien kan aldri bli hovedsaken i skolen, men likevel vil anvendelse
      av ny teknologi som stadig kommer, sette oss ovenfor stadige nye
      utfordringer. Vi må stadig lære ny teknologi å kjenne med tanke på å
      kunne bruke den i en skolesammenheng. Vi ser f. eks. trådløse
      nettverksforbindelser og bruk av bærbare datamaskiner som nyttige
      hjelpemidler i IKT sammenheng. Ny Internett teknologi, bl.a. med bruk av
      multimedia, er også i rask forandring, og vi må stadig vurdere om vi kan
      ta nytte av dette. Vi vil være åpne for utprøving av ny teknologi og
      nye Internett anvendelser på ungdomsskolen i samarbeid med private tele-
      og databedrifter.
   |