Åmot ungdomsskole fikk for skoleåret 1999/2000
tildelt kr 100000,- for å jobbe med implementerings strategier for IKT i
skolen.
Prosjektets mål er å utnytte IKT til pedagogisk innovasjon i klasserommene og i skolehverdagen. Vi tror
at bruk av datateknologi i klasserommene kan øke potensialet for læring,
særlig når det blir brukt i samarbeid elevene imellom,
informasjonshenting (Internett) og ved at elevene kan uttrykke sine tanker
og ideer. Internasjonale forskningsundersøkelser støtter opp under disse
antakelsene. En viktig forutsetning for å lykkes med satsning i
datateknologi i skolen, er at lærerne også har kompetanse i IKT innenfor
sine fag og ser mulighetene den gir i skolearbeidet og i prosjektarbeid.
Det er også viktig å skape forståelse for hvilke muligheter
datateknologien gir til andre tilnærminger til kunnskapstilegnelse, for
eksempel ved å flytte fokus fra undervisning til læring. Fra
kateterstyrt undervisning til å gi elevene et reelt ansvar i sin egen
undervisningssituasjon.
Målet blir da tosidig
a) Elevene skal være i fokus
·
All undervisning skal gjennomsyres av aktivt arbeidende
elever
·
Elvene skal i større grad ha ansvar for egen læring
·
Undervisning tilpasset den enkelte elev
·
Skape positive læringsmiljøer
·
Flytte fokus fra undervisning til læring
·
Læreren skal i større grad være veileder
b) Heve alle
læreres datakompetanse
·
Alle lærere ved
skolen tilegner seg kompetanse på datakort nivå. Her vil det være
aktuelt å se på danske løsninger med alternativt
datakort beregnet for lærere som bygger på teamarbeid
·
Lærere med utdannelse innenfor IKT spisser sin kompetanse seg innen et område, f. eks. bruk av
multimedia på Internett
·
Alle lærere
utvikler kompetanse på tverrfaglig bruk av IKT i prosjektarbeid gjennom
prosjekter på skolen
Prosjektets
innhold
Prosjektet skal være elevsentrert, og vil i stor grad basere seg på
konseptet ”learning by doing”. En skal ikke undervise ved å tilføre
alle elever likt innhold til alle tider. Vi vil utnytte at barn/ungdom er
aktive i læringsprosessen. Stort sett vil standard programvare bli brukt
slik som tekstbehandler, HTML editorer, billedbehandlingsprogrammer,
regneark, presentasjonsprogrammer osv. Datamaskinene skal ikke være opplæringsmaskiner.
Vi håper i prosjektet at elever skal lære med en datamaskin, ikke av en
datamaskin. Elevene skal være bidragsytere, ikke bare mottakere. De skal
skrive og uttrykke seg, men også søke og finne. Kort sagt det Per Dalin
i en kronikk i Aftenposten av 06.04.99 kaller ”Fra undervisning til læring”.
Vi har satt opp prosjektets innhold innenfor 3
kategorier; pedagogikk, organisasjon og teknologi.
a)
Pedagogikk
Vi vil undersøke om bruk av datateknologi kan stimulere samarbeidslæring,
bidra til bedre prosjektoppgaver, kritisk og kreativ tenkning og ikke
minst – mer motiverte og interesserte elever. Skolen er ENIS
skole og ENIS skal være et nettverk av europeiske skoler for å kunne
utføre pilot prosjekter i bruk og utvikling av IKT (informasjons- og
kommunikasjons teknologi). Et internasjonalt perspektiv er også viktig i
vår satsning. Jenter
på veven prosjektet har vist at jenter ofte har en annen tilnærming
til data enn gutter. Dette er viktig å ta med oss senere.
b) Organisering
Vi vil undersøke om bruk av datateknologi gjør det nødvendig å se på
hele organiseringen av skolehverdagen slik som timeoppsett, åpningstider,
friminutter osv. Finnes det organisasjonsformer tilpasset datateknologi
som frigjør energi både hos elever og lærere og dermed skaper en bedre
hverdag for alle med tilknytning til skolen?
c)
Teknologi/verktøy
Teknologien kan aldri bli hovedsaken i skolen, men likevel vil anvendelse
av ny teknologi som stadig kommer, sette oss ovenfor stadige nye
utfordringer. Vi må stadig lære ny teknologi å kjenne med tanke på å
kunne bruke den i en skolesammenheng. Vi ser f. eks. trådløse
nettverksforbindelser og bruk av bærbare datamaskiner som nyttige
hjelpemidler i IKT sammenheng. Ny Internett teknologi, bl.a. med bruk av
multimedia, er også i rask forandring, og vi må stadig vurdere om vi kan
ta nytte av dette. Vi vil være åpne for utprøving av ny teknologi og
nye Internett anvendelser på ungdomsskolen i samarbeid med private tele-
og databedrifter.
|