webdesign.gif (14602 bytes)

Innhold:

Sammendrag
Mål med oppgaven
Innledning
En teoretisk belysning
Problemstilling
Vårt valg:"Åmotweb-design"
Oppsummering


I dette kapittelet ønsker vi å belyse hva skolen har å tilby av materiell og personlige ressurser i forhold til de krav etableringen av en elevbedrift stiller.
Videre belyser vi også hva skolen må tilføres for at prosjektet kan igangsettes.
Vi har valgt å kalle elevbedriften "Åmot Web-design". Det ble i prosjektgruppa drøftet ulike rammebetingelser. Vi vil her vise hva vi har på skolen av rammebetingelser, samt hva som er behovet.

Rammebetingelser: Hva har vi?

Maskinvare

Vi disponerer i dag 34 datamaskiner. Disse er plassert på skolens datarom, arbeidsrom, klasserom, grupperom og bibliotek. Datarommet består av 17 Pentium-maskiner oppsatt i nettverk tilknyttet skanner, CD-rom, DVD, dataprojektør for visning på lerret og nettverksskriver.
Klasserom/grupperom: Har fra en til flere datamaskiner knyttet opp mot skolens nettverk.Arbeidsplasser (5 rom) for lærere: 4 lærere på hvert rom som deler 1 datamaskin, knyttet opp i samme nettverk.Arbeidsplasser for administrasjonen: En datamaskin per funksjon.

Kommentar: Vi mener at skolen har det nødvendige utstyr av maskinvare for igangsetting av elevbedriften "Åmot web-design".

Programvare

Operativsystem: Windows NT Serverprogramvare, Windows 95 og 98. Brukerprogram: Office 97, Frontpage 98, Paint Shop Pro og pedagogisk programvare fra NLS (full pakke).

Kommentar: Vi mener at skolen har den nødvendige programvaren for Vi mener at skolen har den nødvendige programvaren for igangsetting av elevbedriften.

Internett-tilknytning

Skolen har fram til nå hatt ISDN linjer ut mot Internett, og telefonutgiftene har i de siste årene eksplodert. Vi vurderte flere måter å få fast Internettforbindelse på, men løsningene ved hjelp av kabel ble for dyre. Vi fant så ut at det var teknisk mulig å knytte oss opp mot Høgskolen i Hedmark sitt nettverk ved hjelp av trådløs forbindelse. Ettersom skolen var blitt ENIS skole, stilte Høgskolen i Hedmark og Uninett seg positive til forslaget, og det er nå opprettet en (Breeze link) trådløs link montert av Netco til høgskolens studentnett som fungerer helt utmerket. Vi har Internetttilgang 24 timer i døgnet fra alle skolens datarom, klasserom, grupperom
og fra lærernes arbeidsrom.

Kommentar: Vi mener at skolen har den nødvendige Internett- Vi mener at skolen har den nødvendige Internett- forbindelse for igangsetting av elevbedriften.

Kompetanse

IKT-kompetanse er meget god på lærer- og elevsiden:

Lærere

5 av skolens lærere tar nå ADB2 - administrativ databehandling ved HH, 2 halvårsenhet, og vil etter endt utdanning ha 20 vekttall eller mer.90 % av skolens ansatte er personlige brukere av IKT.
Innenfor prosjektarbeid har mange lærere ved skolen skaffet seg rik erfaring. Vi viser til ENIS, "Jenter på veven", Birkebeinerrennet 99, internettavis, "Jenter bygger PC", elevenes hjemmesider og ikke minste skolens egne hjemmesider, hvor det meste er presentert. Disse prosjektene er det lærere ved skolen som har ledet. Og her har lærerne skaffet seg erfaringer til den nye lærerrollen.

Kommentar: Vi mener at skolen har flere lærere med den Vi mener at skolen har flere lærere med den nødvendige kompetanse for å kunne fylle rollen som veileder. 

Elever

Når det gjelder elevenes kompetanse innenfor IKT, vil vi her vise til elevenes prosjekter innenfor web-design, Birkebeinerrennet 99, elevenes egne hjemmesider og Internett-aviser som er presentert på skolens hjemmeside. Å lage sin egen hjemmeside inngår i skolens opplæringsplan for 8. klassetrinnet. Summen av all læring og erfaring er et grunnlag for elevbedriften som tilbys for 9. og 10. klassetrinnet.

Kommentar: Vi mener at elevene gjennom tidligere prosjekter Vi mener at elevene gjennom tidligere prosjekter innen web-design, har vist nødvendig kompetanse for igangsetting av elevbedriften. 

Tids- og romressurs

Skolen kan prioritere datarommet til elevbedriften "Åmot  web-design" en kveld i uka á 3 timer. Denne tidsressursen tas blant annet av Elevens valg. Elevene i elevbedriften avspaserer disse timene når de andre elevene har Elevens valg. Vi forutsetter også at deler av fritida benyttes i
elevbedriften. Skolen må også kunne finne tid i skoletida. Dette er viktig i oppstartsfasen av elevbedriften og under hektiske perioder.

Kommentar: Vi mener at skolen kan tilby rom og den tidsressurs som er nødvendig for igangsetting av elevbedriften. Dette gis det full støtte for i L97 og innenfor skolens virksomhetsplan.

Milepælplan

Milepælplanen er et styringsredskap for tidsfrister som også inneholder en kort beskrivelse av hva som skal være utført innen fristene. Vi har også valgt å gi noen kommentarer med litt mer utfyllende innhold til hver milepæl. "En milepæl kan sammenlignes med en liten fjelltopp som
skal bestiges før du går i gang med neste."
 
Milepælplanen er utfylt som et konkret eksempel for å vise hvordan vi har tenkt styringa før oppstart av bedriften.

MILPÆLPLAN FOR PROSJEKTET
"Åmot web-design"

DATO

MILEPÆL

BESKRIVELSE AV MILEPÆL

KOMMENTARER (V/OPPFØLGING)

08/05-99

M 1

"Forprosjekt"

Arbeidsdokumentet for igangsetting av elevbedriften er utarbeidet

01/06-99

M 2

Svar på søknad

Søknad til kommunen ang. midler til veileder er

imøtekommet

NB! Forutsetning.

01/09-99

M 3

Prosjektstyringsgruppe

Opplæring gjennomført

15/09-99

M 4

Informasjon gitt

Informasjonen om elevbedrift er gitt til elever, foreldre osv.

01/10-99

M 5

Søknadsfristen

Søknadsfrist for elevene ang. jobbene i bedriften

10/10-99

M 6

Ansettelser

Ansettelser er foretatt

20/10-99

M 7

Oppstart –elevbedrift

Elevbedriften er startet – "Arbeidet begynner"

       

01/05-00

M 8

Evaluering

Vurdering, oppsummering,

Kommentar: Ut fra vår milepælplan sies det ikke noe om selve elevbedriften ang. ledelse, produkt, styring, økonomi osv. Dette overlater vi til bedriftens styre å finne ut av.

Et prosjekt kjennetegnes ved at det er tidsbegrenset - i skolen, ett skoleår. For en skole med elevbedrift, der elevene går ut av 10. klasse på våren, må nye ansettes om høsten, hvis kontinuiteten skal opprettholdes. Vi mener derfor at tilbudet om elevbedrift som prosjekt må gis til elever i 9. og 10. klasse. Dette kan sikre at kontinuiteten ivaretaes. Her vil veilederen ha en viktig oppgave.

Ansvarskart

Dette er et realistisk forslag til et ansvarskart, som bygger på milpælplanen.
Vi har fylt dette ut for å belyse ansvar for igangsetting av elevbedriften. Vi har valgt at prosjektstyringsgruppa er ansvarlige ved førstegangs oppstart av bedriften. Ansvarskartet forteller hvilke instanser som er involvert i prosjektet. Videre beskrives grad av myndighet og hvem som gjør hva.

ANSVARSKART FOR IGANGSETTING PROSJEKTET
"Åmot web-design"
      
                                     Instanser

G = Godkjenner
B = Beslutter
R = Rådspørres
U = Utfører
I = Informeres
Rektor Pro-
sjekt-
styrings- gruppe
Vei-
leder
Elev-
er
For-
eldre
Andre lærere Opp-
drags-
giver
HH
Åmot Kom-
mune
Lokal-
miljø
Elev
bedrift-
ens
styre

Dato

Milepæl

                                       

08/05-99

M 1

G/B

U

U

     

G

     

01/06-99

M 2

G

I

I

   

I

I

B

   

01/09-99

M 3

G/B

U

U

             

15/09-99

M 4

G/B

U

U

I

I

I

I

I

I

 

01/10-99

M 5

G

U

U

U

I

I

I

I

I  

10/10-99

M 6

U

U

U

I

I

I

I

I

I  

20/10-99

M 7

I

R

R

I

I

I

I

I

I G/B/U

01/05-00

M 8

I

R

R

I

I

I

I

I

I G/B/U

Prosjektstyringsgruppa kan bestå av to elever, veileder, rektor og en foreldrerepresentant. Elevene er med for å sikre elevdeltakelse, samtidig som de får opplæring. Utvelgelsen av elevene skjer på bakgrunn av interesse og kunnskaper. Prosjektstyringsgruppa skal være et rådgivende organ under oppstartingsfasen. Senere kan gruppa brukes til veiledning etter behov.

Kriterier for ansettelse

I korte trekk vil vi foreslå noen kriterier for ansettelser i elevbedriften:
Klassetrinn: Elevbedrift som prosjekt tilbys elever i 9. og 10. klasse. Elever fra 9. klasse bør ansettes for å sikre kontinuitet.
Kjønn: Elevbedriften skal tilstrebe balanse mellom kjønnene. Dette ut fra skolens satsning innenfor jenter og IKT.
Kvalifikasjoner: Søknadene skal behandles ut fra de kvalifikasjonene elevene kan vise til.
Ansettelser: Ut fra vårt ansvarskart er det prosjektstyringsgruppa som ansetter første gang. Senere vil det være naturlig at det gjenværende styret i bedriften ansetter nye medarbeidere om høsten rett etter skolestart. Forberedelser for neste skoleårs søknad angående stillinger tas om våren.

Rammebetingelser: Hva må til?

For at en elevbedrift skal kunne etableres på en skole, forutsettes det ressurser skolen per dato ikke har. Disse punktene er forutsetninger for at en elevbedrift kan se dagens lys på vår skole.

Veilederressurs
Innenfor finansiering er det i dag ingen økonomiske midler på skolen for en elevbedrift. Denne vil kreve økonomiske ressurser. Løsning for å få i gang en elevbedrift vil måtte medføre en timebetalt veileder. Dette foreslås løst på denne måten:

  • Prosjektmidler fra Åmot kommune

Det søkes om prosjektmidler fra Åmot Kommune til dekning av lønnskostnader for en veileder i elevbedriften.

Behovet er en lønnet veileder, 3t/uke i 39 uker (1 skoleår) dvs. 300 kr/time på kveldstid.

Sum: Kroner 35.100.

(Se vedlegg I)

Skolering av veileder

Veilederen ansettes ut fra interesse og faglige kunnskaper. Veilederen gis mulighet for skolering i henhold til milepælplan og ansvarskart.
I tillegg anbefaler vi at veilederen sammen med prosjektstyringsgruppa får skolering gjennom å besøke en skole med erfaring i elevbedrift.

Prosjektstyringsmodell

Vi tror på en mest mulig teambasert arbeidsform i elevbedriften. Kunnskapene og erfaringene hver av deltakerne i bedriften har er viktig i prosessen der kundens ønsker står i fokus. I denne sammenhengen er det viktig å følge en
prosjektstyringsmodell, der alle føler seg ivaretatt med sine forutsetninger, kunnskaper og erfaringer. Dette slik at alle i bedriften vil føle ansvar for den daglige drift. En prosjektstyringsmodell må gjøres til et verktøy som alle i elevbedriften ser seg tjent med. Her vil vi derfor skissere en enkel prosjektstyringsmodell i 6 faser. Denne modellen for prosjektstyring er lånt med tillatelse fra Radio Åmot da. Modellen er forsøkt tilpasset for en elevbedrift.

Fase 1: "Evaluering"
Her evaluerer elevbedriften de forretningsmessige utfordringene. Det vil være fornuftig å starte med rammebetingelsene (maskinvare, programvare, Internett-tilknytning, de ulike elevers sterke sider, tids- og romressurs, budsjett osv.).

Fase 2: "Mål og strategi"
Her klarlegges visjoner, målsettingene og den grunnleggende strategien etableres. Elevbedriften lærer mest mulig om kunden, om markedet og om konkurrentene. Analyse og diskusjon bør danne grunnlaget for at en finner veien videre mot det som skaper merverdi for kunden og kundens kunder.

Fase 3: "Arkitektur"
Elevbedriften utforsker idéer, muligheter og konsepter. I tett dialog med kunden utvikles et grunnleggende konsept og en overordnet struktur som danner grunnlag for det videre arbeidet med tjenesten som skal utvikles.

Fase 4: "Design"Basert på arbeidet i arkitektfasen og kundens innspill kreeres den detaljerte løsningen (innholdsmessig, teknologisk og visuelt). Der det er behov går vi flere runder til resultatet tilfredsstiller både kundens og elevbedriftens kvalitetskrav.

Fase 5: "Implementering"
Elevbedriften bygger løsningen, fra bunnen, eller basert på standardiserte produkter som utgangspunkt, der det gjøres nødvendige tilpasninger og skreddersøm.

Fase 6: "Opplæring, motivering og videreutvikling"
Prosessen slutter ikke med en vellykket lansering. Det er bare begynnelsen! Etter lansering skal menneskene i organisasjonen ta løsningen i bruk, den skal oppdateres og videreutvikles, samtidig som nye konsepter og løsninger for økt verdiskapning
påbegynnes.

Prosjektplan

En form for prosjektplan vil elevbedriften ha stor nytte av.

De fleste elevbedrifter har sikkert mer enn nok med å gjennomføre et prosjekt ut fra en relativt enkel prosjektplan og håndterer problemene etter hvert som det blir behov for det. Andre virksomheter som er mer profesjonelle på prosjektarbeid, vil ofte stille større krav til beslutningsunderlag og prosjektstyring underveis. Slike virksomheter legger også vekt på konsekvensvurderinger, risikoanalyser og annet i beslutningsunderlaget og har ferdige opplegg for endringshåndtering underveis i prosjektarbeidet.

Elevbedriften må selv finne ut av hva den vil velge. Det viktigste er uansett at det lages og brukes en prosjektplan som er så god som mulig, og at det blir vedtatt
at man skal gjennomføre prosjektet basert på den prosjektplanen som vedtas.

En møteplan, milepælplan, ansvarskart og en prosjektstyringsmodell vil utgjøre gode verktøy. Disse elementene i elevbedriften velger vi å kalle en prosjektplan.

Elevskolering

Når elevene arbeider med elevbedrift lærer de å bruke en rekke kunnskaper fra ulike skolefag på praktiske problemer. Her er noen eksempler på hvordan forskjellige fag brukes i en elevbedrift:

  • Kunnskaper og ferdigheter fra norskundervisningen er viktige når de skal skrive søknad på stilling i elevbedriften, søknad til banken om økonomiske støtte og i markedsføringen av produktene gjennom flygeblad og brosjyrer.
  • Utformingen av selve produktet, utformingen av salgsbrosjyrer og plakater, m.m, gir ekstra motivasjon for formingsundervisningen.
  • Praktiske regneferdigheter er også veldig viktige. Matematikkfaget lærer elevene å regne ut selvkosten på et produkt på grunnlag av materialkostnader, kapitalkostnader osv. for å finne frem til en salgspris som dekker utgiftene og
    som gir litt igjen for arbeidsinnsatsen. De må også lære seg å holde nøye regnskap med inntekter og utgifter underveis.
  • Elevbedriftene må sørge for sikker oppbevaring av elevbedriftens penger på konto, der alle innskudd og uttak blir spesifisert på kontoutskrifter. Mange sparebanker har bidratt med direkte rådgivning angående budsjettoppsett,
    søknader om etableringslån, kassekreditt etc.

Framtida er trådløs og bærbar

Arne Laukholm, IT-direktør ved Universitet i Oslo uttalte under software99 at dataframtida er trådløs og bærbar. Bærbare datamaskiner er et mye mer fleksibelt arbeidsredskap enn stasjonære maskiner. Elevene kan jobbe med web-design uansett
hvor de befinner seg – på skolen, ute blant folk og også hjemme. For prosjektet vil det være en stor fordel hvis en fikk tilgang til bærbare datamaskiner.

Informasjon

Da etableringen av prosjektet skal legges ut på Internett, vil dette bli en grunninformasjon for alle som skal delta og andre interesserte. Senere vil informasjon følges opp for deltakerne etter hvert som prosjektet startes opp. Dette vil også bli en del av prosjektstyringen.

Foreldre

Etter at prosjektet er kommet i gang, vil det bli holdt et informasjonsmøte for foreldrene. Her vil foreldrene også kunne komme med innspill og kommentarer. Det vil bli aktuelt å undersøke hvor mange hjem som har tilgang på Internett og hvor mange som bruker dette til å hente informasjon. 

Elever

Når prosjektet skal starte opp, vil elevene bli grundig informert samtidig som de kan stille spørsmål. Elevene vil samtidig kunne melde sin interesse for å bli med i elevbedriften. Veileder vil her fortelle elevene om hvordan de kan få jobb i bedriften og om hvordan de kan bli medeiere. Alle elevene vil på forhånd, gjennom Internett-tilgang på skolen, ha fått mulighet til å lese om etableringen av prosjektet. Det kan være et resymé av denne oppgaven, tilpasset for elevene.

Lokalt

Etableringen av prosjektet legges ut på Internett, lokalaviser og lokale radiostasjoner bes omtale prosjektet. Elevene lager egen webside hvor produktet legges fram for salg, alle lokale foreninger og bedrifter tilsendes reklame. Kommunens næringsavdeling kontaktes og prosjektet listes opp, sammen med de andre næringstiltakene kommunen arbeider med.

Globalt
Etableringen og utviklingen legges ut på egen webside med tekst på norsk og engelsk. Dette knyttes også til skolens ENIS-opplegg. Webmaster ved skolen sørger
for at disse sidene er oppdaterte slik at interesserte kan følge utviklingen av prosjektet.

Eksamens-
oppgave


Dette er en eksamensoppgave i studiet ADB2 for pedagogisk personell ved Høgskolen i Hedmark.


Utført vårsemesteret 1999 av: Rolf Berge, Tor Erik Berge, Bjørn Meland, John Harald Gartland, Arne Vegard Sveen og Helge Olav Nes.

Karakter: 1,9

Skolen vår | Prosjekter | Elevsider | Ansatte
| Nettsteder | Arkiv | English

Send oss gjerne kommentarer om skolens hjemmesider!