Vårt
valg; "Åmot web-design"

I dette kapittelet ønsker vi å belyse hva skolen har å tilby av
materiell og personlige ressurser i forhold til de krav etableringen av en
elevbedrift stiller.
Videre belyser vi også hva skolen må tilføres for at prosjektet kan
igangsettes.
Vi har valgt å kalle elevbedriften "Åmot Web-design".
Det ble i prosjektgruppa drøftet ulike rammebetingelser.
Vi vil her vise hva vi har på skolen av rammebetingelser, samt hva som
er behovet.
Rammebetingelser:
Hva har vi?
Maskinvare
Vi
disponerer i dag 34 datamaskiner. Disse er plassert på skolens
datarom, arbeidsrom, klasserom, grupperom og bibliotek. Datarommet
består av 17 Pentium-maskiner oppsatt i nettverk tilknyttet skanner,
CD-rom, DVD, dataprojektør for visning på lerret og nettverksskriver.
Klasserom/grupperom: Har fra en til flere datamaskiner knyttet opp mot
skolens nettverk.Arbeidsplasser (5 rom) for lærere: 4 lærere på hvert rom
som deler 1 datamaskin, knyttet opp i samme nettverk.Arbeidsplasser for
administrasjonen: En datamaskin per funksjon.
Kommentar: Vi mener at skolen har det nødvendige utstyr av maskinvare
for igangsetting av elevbedriften "Åmot web-design".
Programvare
Operativsystem:
Windows NT Serverprogramvare, Windows 95 og 98.
Brukerprogram: Office 97, Frontpage 98, Paint Shop Pro og pedagogisk
programvare fra NLS (full pakke).
Kommentar: Vi mener at skolen har den nødvendige
programvaren for Vi mener at skolen har den nødvendige
programvaren for igangsetting av elevbedriften.
Internett-tilknytning
Skolen har
fram til nå hatt ISDN linjer ut mot Internett, og telefonutgiftene har i de siste årene eksplodert. Vi vurderte flere
måter å få fast Internettforbindelse på, men løsningene ved hjelp av
kabel ble for dyre. Vi fant så ut at det var teknisk mulig å knytte oss
opp mot Høgskolen
i Hedmark sitt nettverk ved hjelp av trådløs forbindelse. Ettersom skolen var blitt ENIS skole, stilte Høgskolen
i Hedmark og Uninett
seg positive til forslaget, og det er nå opprettet en (Breeze link) trådløs link montert av Netco til høgskolens
studentnett som fungerer helt utmerket. Vi har Internetttilgang
24 timer i døgnet fra alle skolens datarom, klasserom, grupperom
og fra lærernes arbeidsrom.
Kommentar: Vi mener at skolen har den nødvendige
Internett- Vi mener at skolen har den nødvendige
Internett- forbindelse for igangsetting av elevbedriften.
Kompetanse
IKT-kompetanse er meget god på lærer- og elevsiden:
Lærere
5 av skolens
lærere tar nå ADB2
- administrativ databehandling ved HH, 2 halvårsenhet, og vil etter endt
utdanning ha 20 vekttall eller mer.90 % av skolens ansatte
er personlige brukere av IKT.
Innenfor prosjektarbeid har mange lærere ved skolen skaffet
seg rik erfaring. Vi viser til ENIS, "Jenter på veven",
Birkebeinerrennet 99, internettavis, "Jenter bygger PC",
elevenes hjemmesider
og ikke minste skolens egne hjemmesider,
hvor det meste er presentert. Disse prosjektene er det lærere
ved skolen som har ledet. Og her har lærerne skaffet seg
erfaringer til den nye lærerrollen.
Kommentar: Vi mener at skolen har flere lærere med den Vi mener at skolen har flere lærere med den
nødvendige kompetanse for å kunne fylle rollen som veileder.
Elever
Når det
gjelder elevenes kompetanse innenfor IKT, vil vi her vise til elevenes prosjekter innenfor web-design,
Birkebeinerrennet 99, elevenes egne hjemmesider og Internett-aviser
som er presentert på skolens hjemmeside.
Å lage sin egen hjemmeside inngår i skolens opplæringsplan
for 8. klassetrinnet. Summen av all læring og erfaring er et
grunnlag for elevbedriften som tilbys for 9. og 10. klassetrinnet.
Kommentar: Vi mener at elevene gjennom tidligere
prosjekter Vi mener at elevene gjennom tidligere
prosjekter innen web-design, har vist nødvendig kompetanse for
igangsetting av elevbedriften.
Tids- og romressurs
Skolen kan
prioritere datarommet til elevbedriften "Åmot web-design" en kveld i uka
á 3 timer. Denne tidsressursen tas blant annet av Elevens valg. Elevene i elevbedriften avspaserer
disse timene når de andre elevene har Elevens valg. Vi forutsetter også at deler av fritida benyttes i
elevbedriften. Skolen må også kunne finne tid i
skoletida. Dette er viktig i oppstartsfasen av
elevbedriften og under hektiske perioder.
Kommentar: Vi mener at skolen kan tilby rom og
den tidsressurs som er nødvendig for igangsetting av elevbedriften.
Dette gis det full støtte for i L97 og innenfor skolens
virksomhetsplan.
Milepælplan
Milepælplanen er
et styringsredskap for tidsfrister som også inneholder en kort beskrivelse av hva som skal
være utført innen fristene. Vi har også valgt å gi noen kommentarer med litt mer utfyllende innhold til hver milepæl.
"En milepæl kan sammenlignes med en liten fjelltopp som
skal bestiges før du går i gang med neste."
Milepælplanen er utfylt som et konkret eksempel for å vise
hvordan vi har tenkt styringa før oppstart av bedriften.
MILPÆLPLAN FOR PROSJEKTET
"Åmot web-design"
DATO |
MILEPÆL |
BESKRIVELSE AV MILEPÆL |
KOMMENTARER (V/OPPFØLGING) |
08/05-99 |
M 1 |
"Forprosjekt" |
Arbeidsdokumentet for
igangsetting av elevbedriften er utarbeidet |
01/06-99 |
M 2 |
Svar på søknad |
Søknad til kommunen ang.
midler til veileder er
imøtekommet
NB! Forutsetning. |
01/09-99 |
M 3 |
Prosjektstyringsgruppe |
Opplæring gjennomført |
15/09-99 |
M 4 |
Informasjon gitt |
Informasjonen om elevbedrift
er gitt til elever, foreldre osv. |
01/10-99 |
M 5 |
Søknadsfristen |
Søknadsfrist for elevene ang.
jobbene i bedriften |
10/10-99 |
M 6 |
Ansettelser |
Ansettelser er foretatt |
20/10-99 |
M 7 |
Oppstart elevbedrift |
Elevbedriften er startet
"Arbeidet begynner" |
|
|
|
|
01/05-00 |
M 8 |
Evaluering |
Vurdering, oppsummering, |
Kommentar: Ut fra vår milepælplan sies det ikke noe
om selve elevbedriften ang. ledelse, produkt, styring, økonomi osv. Dette
overlater vi til bedriftens styre å finne ut av.
Et prosjekt kjennetegnes ved at det er tidsbegrenset - i skolen,
ett skoleår. For en skole med elevbedrift, der elevene går ut av
10. klasse på våren, må nye ansettes om høsten, hvis kontinuiteten
skal opprettholdes. Vi mener derfor at tilbudet om elevbedrift som
prosjekt må gis til elever i 9. og 10. klasse. Dette kan sikre at
kontinuiteten ivaretaes. Her vil veilederen ha en viktig oppgave.
Ansvarskart
Dette er et
realistisk forslag til et ansvarskart, som bygger på milpælplanen.
Vi har fylt dette ut for å belyse ansvar for igangsetting av elevbedriften.
Vi har valgt at prosjektstyringsgruppa er ansvarlige ved førstegangs
oppstart av bedriften. Ansvarskartet forteller hvilke instanser som er
involvert i prosjektet. Videre beskrives grad av myndighet og hvem
som gjør hva.
ANSVARSKART FOR IGANGSETTING PROSJEKTET
"Åmot web-design"
Instanser
G
= Godkjenner
B = Beslutter
R = Rådspørres
U = Utfører
I = Informeres |
Rektor |
Pro-
sjekt-
styrings- gruppe |
Vei-
leder |
Elev-
er |
For-
eldre |
Andre lærere |
Opp-
drags-
giver
HH |
Åmot Kom-
mune |
Lokal-
miljø |
Elev
bedrift-
ens
styre |
Dato |
Milepæl |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
08/05-99 |
M 1 |
G/B |
U |
U |
|
|
|
G |
|
|
|
01/06-99 |
M 2 |
G |
I |
I |
|
|
I |
I |
B |
|
|
01/09-99 |
M 3 |
G/B |
U |
U |
|
|
|
|
|
|
|
15/09-99 |
M 4 |
G/B |
U |
U |
I |
I |
I |
I |
I |
I |
|
01/10-99 |
M 5 |
G |
U |
U |
U |
I |
I |
I |
I |
I |
|
10/10-99 |
M 6 |
U |
U |
U |
I |
I |
I |
I |
I |
I |
|
20/10-99 |
M 7 |
I |
R |
R |
I |
I |
I |
I |
I |
I |
G/B/U |
01/05-00 |
M 8 |
I |
R |
R |
I |
I |
I |
I |
I |
I |
G/B/U |
Prosjektstyringsgruppa kan bestå av to elever,
veileder, rektor og en foreldrerepresentant. Elevene er med for å sikre elevdeltakelse, samtidig
som de får opplæring. Utvelgelsen av elevene skjer på bakgrunn av
interesse og kunnskaper. Prosjektstyringsgruppa skal være et rådgivende
organ under oppstartingsfasen. Senere kan gruppa brukes til veiledning
etter behov.
Kriterier for ansettelse
I korte
trekk vil vi foreslå noen kriterier for ansettelser i elevbedriften:
Klassetrinn: Elevbedrift som prosjekt tilbys elever i 9. og 10. klasse.
Elever
fra 9. klasse bør ansettes for å sikre kontinuitet.
Kjønn: Elevbedriften skal tilstrebe balanse mellom kjønnene. Dette ut fra
skolens satsning innenfor jenter og IKT.
Kvalifikasjoner: Søknadene skal behandles ut fra de kvalifikasjonene
elevene kan vise til.
Ansettelser: Ut fra vårt ansvarskart er det prosjektstyringsgruppa som
ansetter første gang. Senere vil det være naturlig at det gjenværende styret
i bedriften ansetter nye medarbeidere om høsten rett etter skolestart.
Forberedelser
for neste skoleårs søknad angående stillinger tas om våren.
Rammebetingelser:
Hva må til?
For
at en elevbedrift skal kunne etableres på en skole, forutsettes det ressurser skolen per dato ikke har. Disse punktene er forutsetninger for
at en elevbedrift kan se dagens lys på vår skole.
Veilederressurs
Innenfor finansiering er det i dag ingen økonomiske midler på skolen for
en elevbedrift. Denne vil kreve økonomiske ressurser. Løsning for å få i gang
en elevbedrift vil måtte medføre en timebetalt veileder. Dette foreslås løst
på denne måten:
- Prosjektmidler fra Åmot kommune
Det søkes om prosjektmidler fra Åmot Kommune til dekning
av lønnskostnader for en veileder i elevbedriften.
Behovet er en lønnet veileder, 3t/uke i 39 uker (1 skoleår)
dvs. 300 kr/time på kveldstid.
Sum: Kroner 35.100.
(Se vedlegg I)
Skolering av veileder
Veilederen ansettes ut fra interesse og faglige
kunnskaper. Veilederen gis mulighet for skolering i henhold til milepælplan og ansvarskart.
I tillegg anbefaler vi at veilederen sammen med prosjektstyringsgruppa
får skolering gjennom å besøke en skole med erfaring i elevbedrift.
Prosjektstyringsmodell
Vi tror
på en mest mulig teambasert arbeidsform i elevbedriften. Kunnskapene og erfaringene hver av deltakerne
i bedriften har er viktig i prosessen der kundens ønsker står i fokus.
I denne sammenhengen er det viktig å følge en
prosjektstyringsmodell, der alle føler seg ivaretatt med sine
forutsetninger, kunnskaper og erfaringer. Dette slik at alle i
bedriften vil føle ansvar for den daglige drift. En
prosjektstyringsmodell må gjøres til et verktøy som alle i
elevbedriften ser seg tjent med. Her vil vi derfor skissere en
enkel prosjektstyringsmodell i 6 faser. Denne modellen for
prosjektstyring er lånt med tillatelse fra Radio Åmot da.
Modellen er forsøkt tilpasset for en elevbedrift.
Fase 1: "Evaluering"
Her evaluerer elevbedriften de forretningsmessige utfordringene.
Det vil være fornuftig å starte med rammebetingelsene
(maskinvare, programvare, Internett-tilknytning, de ulike
elevers sterke sider, tids- og romressurs, budsjett osv.).
Fase 2: "Mål og strategi"
Her klarlegges visjoner, målsettingene og den grunnleggende
strategien etableres. Elevbedriften lærer mest mulig om kunden,
om markedet og om konkurrentene. Analyse og diskusjon bør
danne grunnlaget for at en finner veien videre mot det som skaper
merverdi for kunden og kundens kunder.
Fase 3: "Arkitektur"
Elevbedriften utforsker idéer, muligheter og konsepter. I tett
dialog med kunden utvikles et grunnleggende konsept og en
overordnet struktur som danner grunnlag for det videre arbeidet
med tjenesten som skal utvikles.
Fase 4: "Design"Basert på arbeidet i
arkitektfasen og kundens innspill kreeres den detaljerte løsningen (innholdsmessig,
teknologisk og visuelt). Der det er behov går vi flere runder til
resultatet tilfredsstiller både kundens og elevbedriftens kvalitetskrav.
Fase 5: "Implementering"
Elevbedriften bygger løsningen, fra bunnen, eller basert på
standardiserte produkter som utgangspunkt, der det gjøres
nødvendige tilpasninger og skreddersøm.
Fase 6: "Opplæring, motivering og
videreutvikling"
Prosessen slutter ikke med en vellykket lansering. Det er bare begynnelsen! Etter lansering skal menneskene i organisasjonen
ta løsningen i bruk, den skal oppdateres og videreutvikles,
samtidig som nye konsepter og løsninger for økt verdiskapning
påbegynnes.
Prosjektplan
En form for prosjektplan vil elevbedriften ha stor nytte
av.
De fleste elevbedrifter har sikkert mer enn nok med å
gjennomføre et prosjekt ut fra en relativt enkel prosjektplan og håndterer problemene etter hvert som det blir behov for det.
Andre virksomheter som er mer profesjonelle på prosjektarbeid,
vil ofte stille større krav til beslutningsunderlag og
prosjektstyring underveis. Slike virksomheter legger også vekt
på konsekvensvurderinger, risikoanalyser og annet i
beslutningsunderlaget og har ferdige opplegg for
endringshåndtering underveis i prosjektarbeidet.
Elevbedriften må selv finne ut av hva den vil velge.
Det viktigste er uansett at det lages og brukes en prosjektplan som er så god som mulig, og at det blir vedtatt
at man skal gjennomføre prosjektet basert på den prosjektplanen
som vedtas.
En møteplan, milepælplan, ansvarskart og
en prosjektstyringsmodell vil utgjøre gode verktøy. Disse elementene i elevbedriften velger vi
å kalle en prosjektplan.
Elevskolering
Når elevene arbeider med elevbedrift lærer de å bruke en
rekke kunnskaper fra ulike skolefag på praktiske problemer. Her er noen
eksempler på hvordan forskjellige fag brukes i en elevbedrift:
- Kunnskaper og ferdigheter fra norskundervisningen er
viktige når de skal skrive søknad på stilling i elevbedriften,
søknad til banken om økonomiske støtte og i
markedsføringen av produktene gjennom flygeblad og brosjyrer.
- Utformingen av selve produktet, utformingen av
salgsbrosjyrer og plakater, m.m, gir ekstra motivasjon
for formingsundervisningen.
- Praktiske regneferdigheter er også veldig viktige. Matematikkfaget lærer elevene å regne ut selvkosten på et
produkt på grunnlag av materialkostnader, kapitalkostnader
osv. for å finne frem til en salgspris som dekker utgiftene og
som gir litt igjen for arbeidsinnsatsen. De må også lære seg
å holde nøye regnskap med inntekter og utgifter underveis.
- Elevbedriftene må sørge for sikker oppbevaring av elevbedriftens penger på konto, der alle innskudd og uttak
blir spesifisert på kontoutskrifter. Mange sparebanker har
bidratt med direkte rådgivning angående budsjettoppsett,
søknader om etableringslån, kassekreditt etc.
Framtida
er trådløs og bærbar
Arne Laukholm, IT-direktør ved Universitet i
Oslo uttalte under software99 at dataframtida er trådløs og bærbar.
Bærbare
datamaskiner er et mye mer fleksibelt arbeidsredskap enn
stasjonære maskiner. Elevene kan jobbe med web-design uansett
hvor de befinner seg på skolen, ute blant folk og også hjemme.
For prosjektet vil det være en stor fordel hvis en fikk tilgang til
bærbare datamaskiner.
Informasjon
Da etableringen av prosjektet skal legges ut på
Internett, vil dette bli en grunninformasjon for alle som skal delta og
andre interesserte. Senere vil informasjon følges opp for deltakerne etter hvert som prosjektet startes opp.
Dette vil også bli en del av prosjektstyringen.
Foreldre
Etter at prosjektet er kommet i gang, vil det bli holdt
et informasjonsmøte for foreldrene. Her vil foreldrene også
kunne komme med innspill og kommentarer. Det vil bli aktuelt å undersøke hvor mange hjem som har tilgang på
Internett og hvor mange som bruker dette til å hente informasjon.
Elever
Når prosjektet skal starte opp, vil elevene bli grundig
informert samtidig som de kan stille spørsmål. Elevene vil samtidig kunne
melde sin interesse for å bli med i elevbedriften. Veileder vil her fortelle elevene om hvordan de kan få jobb i bedriften og
om hvordan de kan bli medeiere. Alle elevene vil på forhånd, gjennom Internett-tilgang på skolen, ha fått mulighet til å lese
om etableringen av prosjektet. Det kan være et resymé av denne oppgaven, tilpasset for elevene.
Lokalt
Etableringen av prosjektet legges ut på Internett,
lokalaviser og lokale radiostasjoner bes omtale prosjektet. Elevene lager
egen webside hvor produktet legges fram for salg, alle lokale foreninger og bedrifter tilsendes reklame.
Kommunens næringsavdeling kontaktes og prosjektet listes opp, sammen med de andre næringstiltakene
kommunen arbeider med.
Globalt
Etableringen og utviklingen legges ut på egen webside
med tekst på norsk og engelsk. Dette knyttes også til
skolens ENIS-opplegg. Webmaster ved skolen sørger
for at disse sidene er oppdaterte slik at interesserte kan
følge utviklingen av prosjektet. |