Innhold: |
Maskinvare Vi
disponerer i dag 34 datamaskiner. Disse er plassert på skolens
datarom, arbeidsrom, klasserom, grupperom og bibliotek. Datarommet
består av 17 Pentium-maskiner oppsatt i nettverk tilknyttet skanner,
CD-rom, DVD, dataprojektør for visning på lerret og nettverksskriver. Programvare Operativsystem: Windows NT Serverprogramvare, Windows 95 og 98. Brukerprogram: Office 97, Frontpage 98, Paint Shop Pro og pedagogisk programvare fra NLS (full pakke). Kommentar: Vi mener at skolen har den nødvendige programvaren for Vi mener at skolen har den nødvendige programvaren for igangsetting av elevbedriften. Internett-tilknytning Skolen har
fram til nå hatt ISDN linjer ut mot Internett, og telefonutgiftene har i de siste årene eksplodert. Vi vurderte flere
måter å få fast Internettforbindelse på, men løsningene ved hjelp av
kabel ble for dyre. Vi fant så ut at det var teknisk mulig å knytte oss
opp mot Høgskolen
i Hedmark sitt nettverk ved hjelp av trådløs forbindelse. Ettersom skolen var blitt ENIS skole, stilte Høgskolen
i Hedmark og Uninett
seg positive til forslaget, og det er nå opprettet en (Breeze link) trådløs link montert av Netco til høgskolens
studentnett som fungerer helt utmerket. Vi har Internetttilgang
24 timer i døgnet fra alle skolens datarom, klasserom, grupperom Kommentar: Vi mener at skolen har den nødvendige Internett- Vi mener at skolen har den nødvendige Internett- forbindelse for igangsetting av elevbedriften. Kompetanse IKT-kompetanse er meget god på lærer- og elevsiden: Lærere 5 av skolens
lærere tar nå ADB2
- administrativ databehandling ved HH, 2 halvårsenhet, og vil etter endt
utdanning ha 20 vekttall eller mer.90 % av skolens ansatte
er personlige brukere av IKT. Kommentar: Vi mener at skolen har flere lærere med den Vi mener at skolen har flere lærere med den nødvendige kompetanse for å kunne fylle rollen som veileder. Elever Når det gjelder elevenes kompetanse innenfor IKT, vil vi her vise til elevenes prosjekter innenfor web-design, Birkebeinerrennet 99, elevenes egne hjemmesider og Internett-aviser som er presentert på skolens hjemmeside. Å lage sin egen hjemmeside inngår i skolens opplæringsplan for 8. klassetrinnet. Summen av all læring og erfaring er et grunnlag for elevbedriften som tilbys for 9. og 10. klassetrinnet. Kommentar: Vi mener at elevene gjennom tidligere prosjekter Vi mener at elevene gjennom tidligere prosjekter innen web-design, har vist nødvendig kompetanse for igangsetting av elevbedriften. Tids- og romressurs Skolen kan
prioritere datarommet til elevbedriften "Åmot web-design" en kveld i uka
á 3 timer. Denne tidsressursen tas blant annet av Elevens valg. Elevene i elevbedriften avspaserer
disse timene når de andre elevene har Elevens valg. Vi forutsetter også at deler av fritida benyttes i Kommentar: Vi mener at skolen kan tilby rom og
den tidsressurs som er nødvendig for igangsetting av elevbedriften.
Dette gis det full støtte for i L97 og innenfor skolens
virksomhetsplan. Milepælplanen er
et styringsredskap for tidsfrister som også inneholder en kort beskrivelse av hva som skal
være utført innen fristene. Vi har også valgt å gi noen kommentarer med litt mer utfyllende innhold til hver milepæl.
"En milepæl kan sammenlignes med en liten fjelltopp som MILPÆLPLAN FOR PROSJEKTET
Kommentar: Ut fra vår milepælplan sies det ikke noe om selve elevbedriften ang. ledelse, produkt, styring, økonomi osv. Dette overlater vi til bedriftens styre å finne ut av. Et prosjekt kjennetegnes ved at det er tidsbegrenset - i skolen,
ett skoleår. For en skole med elevbedrift, der elevene går ut av
10. klasse på våren, må nye ansettes om høsten, hvis kontinuiteten
skal opprettholdes. Vi mener derfor at tilbudet om elevbedrift som
prosjekt må gis til elever i 9. og 10. klasse. Dette kan sikre at
kontinuiteten ivaretaes. Her vil veilederen ha en viktig oppgave. Dette er et
realistisk forslag til et ansvarskart, som bygger på milpælplanen. ANSVARSKART FOR IGANGSETTING PROSJEKTET
Prosjektstyringsgruppa kan bestå av to elever,
veileder, rektor og en foreldrerepresentant. Elevene er med for å sikre elevdeltakelse, samtidig
som de får opplæring. Utvelgelsen av elevene skjer på bakgrunn av
interesse og kunnskaper. Prosjektstyringsgruppa skal være et rådgivende
organ under oppstartingsfasen. Senere kan gruppa brukes til veiledning
etter behov. I korte
trekk vil vi foreslå noen kriterier for ansettelser i elevbedriften: For at en elevbedrift skal kunne etableres på en skole, forutsettes det ressurser skolen per dato ikke har. Disse punktene er forutsetninger for at en elevbedrift kan se dagens lys på vår skole. Veilederressurs Innenfor finansiering er det i dag ingen økonomiske midler på skolen for en elevbedrift. Denne vil kreve økonomiske ressurser. Løsning for å få i gang en elevbedrift vil måtte medføre en timebetalt veileder. Dette foreslås løst på denne måten:
Sum: Kroner 35.100. (Se vedlegg I) Skolering av veileder Veilederen ansettes ut fra interesse og faglige
kunnskaper. Veilederen gis mulighet for skolering i henhold til milepælplan og ansvarskart. Prosjektstyringsmodell Vi tror
på en mest mulig teambasert arbeidsform i elevbedriften. Kunnskapene og erfaringene hver av deltakerne
i bedriften har er viktig i prosessen der kundens ønsker står i fokus.
I denne sammenhengen er det viktig å følge en Fase 1: "Evaluering" Fase 2: "Mål og strategi" Fase 3: "Arkitektur" Fase 4: "Design"Basert på arbeidet i arkitektfasen og kundens innspill kreeres den detaljerte løsningen (innholdsmessig, teknologisk og visuelt). Der det er behov går vi flere runder til resultatet tilfredsstiller både kundens og elevbedriftens kvalitetskrav. Fase 5: "Implementering" Fase 6: "Opplæring, motivering og
videreutvikling" Prosjektplan En form for prosjektplan vil elevbedriften ha stor nytte av. De fleste elevbedrifter har sikkert mer enn nok med å gjennomføre et prosjekt ut fra en relativt enkel prosjektplan og håndterer problemene etter hvert som det blir behov for det. Andre virksomheter som er mer profesjonelle på prosjektarbeid, vil ofte stille større krav til beslutningsunderlag og prosjektstyring underveis. Slike virksomheter legger også vekt på konsekvensvurderinger, risikoanalyser og annet i beslutningsunderlaget og har ferdige opplegg for endringshåndtering underveis i prosjektarbeidet. Elevbedriften må selv finne ut av hva den vil velge.
Det viktigste er uansett at det lages og brukes en prosjektplan som er så god som mulig, og at det blir vedtatt En møteplan, milepælplan, ansvarskart og en prosjektstyringsmodell vil utgjøre gode verktøy. Disse elementene i elevbedriften velger vi å kalle en prosjektplan. Elevskolering Når elevene arbeider med elevbedrift lærer de å bruke en rekke kunnskaper fra ulike skolefag på praktiske problemer. Her er noen eksempler på hvordan forskjellige fag brukes i en elevbedrift:
Arne Laukholm, IT-direktør ved Universitet i
Oslo uttalte under software99 at dataframtida er trådløs og bærbar.
Bærbare
datamaskiner er et mye mer fleksibelt arbeidsredskap enn
stasjonære maskiner. Elevene kan jobbe med web-design uansett Da etableringen av prosjektet skal legges ut på Internett, vil dette bli en grunninformasjon for alle som skal delta og andre interesserte. Senere vil informasjon følges opp for deltakerne etter hvert som prosjektet startes opp. Dette vil også bli en del av prosjektstyringen. Foreldre Etter at prosjektet er kommet i gang, vil det bli holdt et informasjonsmøte for foreldrene. Her vil foreldrene også kunne komme med innspill og kommentarer. Det vil bli aktuelt å undersøke hvor mange hjem som har tilgang på Internett og hvor mange som bruker dette til å hente informasjon. Elever Når prosjektet skal starte opp, vil elevene bli grundig informert samtidig som de kan stille spørsmål. Elevene vil samtidig kunne melde sin interesse for å bli med i elevbedriften. Veileder vil her fortelle elevene om hvordan de kan få jobb i bedriften og om hvordan de kan bli medeiere. Alle elevene vil på forhånd, gjennom Internett-tilgang på skolen, ha fått mulighet til å lese om etableringen av prosjektet. Det kan være et resymé av denne oppgaven, tilpasset for elevene. Lokalt Etableringen av prosjektet legges ut på Internett, lokalaviser og lokale radiostasjoner bes omtale prosjektet. Elevene lager egen webside hvor produktet legges fram for salg, alle lokale foreninger og bedrifter tilsendes reklame. Kommunens næringsavdeling kontaktes og prosjektet listes opp, sammen med de andre næringstiltakene kommunen arbeider med. Globalt Etableringen og utviklingen legges ut på egen webside med tekst på norsk og engelsk. Dette knyttes også til skolens ENIS-opplegg. Webmaster ved skolen sørger for at disse sidene er oppdaterte slik at interesserte kan følge utviklingen av prosjektet. |
Eksamens- oppgave: Dette er en eksamensoppgave i studiet ADB2 for pedagogisk personell ved Høgskolen i Hedmark. Utført vårsemesteret 1999 av: Rolf Berge, Tor Erik Berge, Bjørn Meland, John Harald Gartland, Arne Vegard Sveen og Helge Olav Nes. Karakter: 1,9 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skolen
vår | Prosjekter
| Elevsider
| Ansatte Send oss gjerne kommentarer om skolens hjemmesider! |