|
"Jenter på veven" er navnet vi har valgt på prosjektet jenter og IT. Ordet veven symboliserer spindelvev og skal dermed symbolisere Internet. Bakgrunn Åmot ungdomsskole er en ungdomsskole med 6 klasser med totalt 135 elever og 24 lærere. I prosjektet ønsker vi å se på virkningen av IT opplæring for alle klassene ved skolen. Spesielt er vi opptatt av hvordan jenter vil ta i bruk informasjonsteknologien. Og vi ønsker å bryte en tendens til at guttene blir ledende på dette feltet. Vi tror også at jenter har en annen tilnærming til bruk av data, og at dette er viktig å ta i betraktning når en skal satse på innføring av informasjonsteknologi i skolen. Vi er opptatt av å skaffe oss kunnskap om hvordan IT kan tas i bruk og hvilke muligheter IT gir for for å fremme læring og utvikling hos elevene. Vi vil bevisst organisere undervisningen slik at gutter ikke får fordeler, større oppmerksomhet, bedre tilgang på utstyr osv. Hovedmålet for prosjektet er at elever og lærere blir personlige IT-brukere, og lærer å bruke IT som et naturlig verktøy i læringsprosessen i alle fag. Elevene skal lære å finne informasjon og evaluere informasjon. De skal tenke kritisk og arbeide effektivt i grupper. De skal presentere ideer og tanker muntlig, skriftlig og ved hjelp av multimedia. Vi vil legge vekt på at elevene føler at de er bidragsytere når de legger ut aviser, hjemmesider osv. på Internett, og at de har sin egen identitet og sitt eget lokalsamfunn som basis for kommunikasjon med andre skoler og elever på nettet. Prosjektide Hva vil vi finne ut:
Forutsetninger for prosjektet Elevforutsetninger Materiell Personale EDB-kompetanse Prosjektledelse Styringsgruppe Arbeidsmåter og innhold
Prosjektet skal være elevsentrert, og vil i stor grad basere seg på konseptet "learning by doing". En skal ikke undervise ved å tilføre alle elever likt innhold til alle tider. Vi vil utnytte at barn/ungdom er aktive i læringsprosessen. Stort sett vil standard programvare bli brukt slik som tekstbehandler, HTML editorer, billedbehandlingsprogrammer, regneark, presentasjonsprogrammer osv. Datamaskinene skal ikke være opplæringsmaskiner. Vi håper i prosjektet at elever skal lære med en datamaskin, ikke av en datamaskin. Elevene skal være bidragsytere, ikke bare mottakere. De skal skrive og uttrykke seg, men også søke og finne. Kort sagt det Per Dalin i en kronikk i Aftenposten av 06.04.99 kaller "Fra undervisning til læring". Vi har satt opp prosjektets innhold innenfor 3 kategorier; pedagogikk, organisasjon og teknologi. PedagogikkVi vil undersøke om bruk av datateknologi kan stimulere samarbeidslæring, bidra til bedre prosjektoppgaver, kritisk og kreativ tenkning og ikke minst mer motiverte og interesserte elever. Skolen er ENIS skole og ENIS skal være et nettverk av europeiske skoler for å kunne utføre pilot prosjekter i bruk og utvikling av IKT (informasjons- og kommunikasjons teknologi). Et internasjonalt perspektiv er også viktig i vår satsning. "Jenter på veven" prosjektet har vist oss at jenter har en annen tilnærming til data enn gutter. Dette vil være viktig å ta med oss videre. Organisering Teknologien kan aldri bli hovedsaken i skolen, men likevel vil anvendelse av ny teknologi som stadig kommer, sette oss ovenfor stadige nye utfordringer. Vi må stadig lære ny teknologi å kjenne med tanke på å kunne bruke den i en skolesammenheng. Vi ser f. eks. trådløse nettverksforbindelser og bruk av bærbare datamaskiner som nyttige hjelpemidler i IKT sammenheng. Ny Internett teknologi, bl.a. med bruk av multimedia, er også i rask forandring, og vi må stadig vurdere om vi kan ta nytte av dette. Vi vil være åpne for utprøving av ny teknologi og nye Internett anvendelser på ungdomsskolen i samarbeid med private tele- og databedrifter. Forside | Skolen vår | Prosjekter | Elevsider
| Send oss gjerne kommentarer om skolens hjemmesider! |
Les mer: Rapport fra 1997/98. Rapport
fra
|