Innledning
Problemstillingen
I løpet av de siste årene er data/Internett kommet inn
i skole for fullt slik at "alle" elevene i dag har kjennskap til
dette nye mediet. Det har hele tiden vært en forestilling om at først og
fremst guttene har kastet seg over dette nye mediet og at jentene har
blitt stående noe utenfor. Dette er grunnen til at blant annet Åmot
ungdomsskole har valgt å gjøre en jentevinkling på sin innføring og
undervisning i data/Internett.
Denne jentevinklingen har skolen hatt i et par år, og vi var
interessert i å undersøke om denne vinklingen har hatt noen betydning
for jentenes bruk og mening om faget, eller om det fortsatt er en "gutte-greie";
"Blir data/Internett en "guttegreie" trass i
jentevinkling på opplæringen ?"
Metode
Vi fant ut at skulle vi finne elevenes meninger og holdninger,
måtte vi spør dem. Vi laget først et intervju med Arne Vegard Sveen
,som er den som har jobbet mest med :Jenter og data. Så laget vi en
spørreundersøkelse der vi prøvde å få med relevante spørsmål om
bruk interesser og holdninger til data/Internett og elevenes mening om den
jentevinkling som har funnet sted.. Mye av rapporten( pkt
10.) er resultater og kommentarer til denne undersøkelsen.
Forutsetninger
Da forfatterne bor henholdsvis på Rena og Hurum, hvorav en jobber
utenfor skolen, fant forfatterne det mest hensiktsmessig å konsentrere
prosjektet rundt Åmot Ungdomsskole. Dette fordi en av forfatterne jobber
ved skolen og den andre er tidligere elev ved skolen og har noe
arbeidserfaring fra skolen. Åmot Ungdomsskole har også gjort en satsing
vedrørende IT i skolen, noe som gjør at det faktisk er noe å
undersøke. Vi kan få svar på våre spørsmål.
Tidsramme
Oppgaven ble påbegynt januar 1999 som et ledd i siste semester av ADB2
ved HH.
Prosjektet skulle være fullført og levert 1.juni 1999.
Økonomiske rammer
Vi hadde ingen økonomi tilknyttet prosjektet. De utgifter
forfatterne har hatt med telefon, kopi og annet har blitt dekket
fortløpende av forfatterne selv.
Prosjektet hadde ikke noe budsjett, da utgiftene har vært så vidt
små og vi ikke har regnet inntekter på dette.
Kompetanse
Kompetansen til prosjektgruppa er først og fremst den bakgrunn
og utdanning medlemmene rår over:
Rolf Berge lærerskole 1965, og undervist siden i framhaldsskole,
barnetrinn og siden 1971 ved Åmot ungdomsskole. Har grunnfag i
matematikk, pedagogikk, ½ år media og forberedende prøver.
Tor Erik Berge allmennlærer 1994, har undervist på barnetrinnet og
ungdomstrinnet. Har ½ årsenheter i media, musikk og engelsk og
administrasjon og ledelse.
Utover dette har noe kompetanse blitt trukket inn fra kolleger ved
Åmot Ungdomsskole.
Organisatorisk
Åmot ungdomsskoles rektor ga tillatelse til undersøkelsen
blant elevene. All annen informasjon er hentet fra Åmot Ungdomsskoles
Internettsider og fra Arne Vegard Sveen, ildsjel ved skolen.
Styring
Styringen av prosjektet har vært intern og basert på telefonmøter og
helgesamlinger, formelle og uformelle. Forfatterne har brukt
milepælsplanen som styrende for fremdriften av prosjektet.
Milepælsplan og ansvarskart er ikke tatt med i dette html dokumentet.
|