Erfaringer som vi har gjort Organisering
og nye læremåter
Skolens "åpningstider" har i de fleste skoler og kommuner fulgt et temmelig
rigid mønster åpent fra kl 8.30 14.00. Gjennom vår prosjekt har vi begynt
å tenke i andre baner. En gang i uke er det jentekvelder. Guttene har egne guttekvelder.
Elevene har fått mulighet til å sitte igjen på datarommet etter skoletid for å jobbe
med prosjektoppgaver. Som en del av prosjektet Birkebeinerrennet 1999 jobbet elevene
frivillig hele fredag og også lørdag med å dekke Birekebeinerrennet "live". I
prosjektoppgava som ble laget i forbindelse med prosjektet skriver vi i konklusjonen bl.
a:
Prosjektet har også med "live" dekningen av rennet vist alternative måter å
organisere skolehverdagen på. Elevene jobbet frivillig og de jobbet på tider av døgnet
da de normalt sett har fri. Elevene var i fokus, og de satte sjøl dagsorden for hva som
skulle gjøres.
Vi har gjennom små forsøk sett på alternative måter å
organisere skolehverdagen. Birkebeiner prosjektet har vist at elever sitter inne med
utrolige ressurser. De satte opp egne mål, jobbet frivillig og skapte et svært bra
"produkt".
Egen jentegrupper eller ikke!
Skolen har tidligere år har god erfaring med dette. Deling av klasser er i stor grad et
ressurs spørsmål, og det er ikke alltid det er mulig å få til. Etter vår erfaring er
det ennå viktigere å jobbe med tilsynelatende små detaljer. Når det er få maskiner,
men mange elever slik som i klasserommene, må guttene ikke få ekstra fordeler. Når en
skal gå til datarommet kan en la jentene gå først ellers tar guttene de nyeste og
kraftigste maskinene. I det hele tatt må en til enhver tid sørge for rettferdighet og
også gi jentene små fordeler. Dette er holdninger som må avspeiles alle årets
skoledager. Hvis ikke - er det vår erfaring at guttene tar seg til rette. Mange gutter
tror ubevisst! de har et slags monopol på de beste maskinene.
Tilgang til datamaskiner og Internett fra egen arbeidsplass
Skolens datarom har nå i flere år spilt "hovedrollen" i vår satsning på
data. Vi vil jobbe for at elvene skal få større tilgang til datamaskiner og Internett
slik det formuleres på engelsk med slagordet "anyone, anywhere, anytime:
connected". Det holder ikke med en eller to maskiner i klasserommene hvis en skal
integrere data inn i klasserommene. Direktør Sigmund Lieberg i NLS sier at elevene bør
få tilgang til data fra sin arbeidsplass. Dette må være et mål. Bærbare datamaskiner
må inn i klasserommene.
Vi tror også at det er svært viktig at klasserommene får dataprosjektorer. Disse
faller nå sterkt i pris. Vi vil henvise til The Educational Technology Journal i
artikkelen The WIRED Classroom som man finner her: http://fromnowon.org/mar98/flotilla.html
Warning! The failure to provide a display
device is one of the worst mistakes a school or district can make, whether they are
putting one, two, three or seven computers in the room. A display device is a critically
important element no matter what the number of computers. |
Skriving og lesning
Som det vil framgår av planene for prosjektet spiller skriving (tekstbehandling,
hjemmesider og e-post og presentasjonsprogrammer) en viktig rolle. Alle jentene har lært
seg tekstbehandling. Bruk av e-post er en selvfølge. Ved bruk av tekstbehandling og
e-post kan jentene se en umiddelbar nytteverdi av data og en helt typisk
"jentebruk" av data er skriving. Dette kan være stiler, dagbok, utforming av
hjemmesider, bruk av elektronisk post, særoppgaver og i vårt tilfelle også skriving av
Internett avis.
Informasjonshenting
Informasjonshenting via Internett og arbeid med særoppgaver og Internett aviser endrer
på mange måter lærerrollen. Under prosjektperioder blir læreren mer tilrettelegger.
Det blir elevenes ansvar å framskaffe informasjon til prosjektet de arbeider med.
Dette er for de fleste elever utfordrende og spennende og gjør arbeidet meningsfullt.
Det virker som Internett og all den informasjon som finnes der virker svært spennende for
jenter.
I tillegg til det læreren synes er viktig, finner de også en egen ungdomskultur ute
på Internett. De kan hente ned bilder og opplysninger om pop artister og idrettsstjerner.
Dette er spesielt spennende i begynnelsen, men interessen minker etter hvert.
Spill
Det er en kjent sak at mange gutter er bitt av spill basillen. De kan hver uke tilbringe
over 20 timer foran dataskjermen helt oppslukt av spill. De fleste jenter får ikke et
slikt forhold til spill. Spill blir ofte bare brukt til rekreasjon. De tar et slag kabal
hvis de kjeder seg eller for å få pause fra f. eks. lekser. Likevel har det gjennom
spørreundersøkelser på vår skole vist seg at jentene på ungdomsskolen bruker en god
del tid på spill. Men det er nå mye som tyder på at Internett, og særlig pratekanaler,
er jentenes spill arena.
Teknikk
Det er velkjent at jenter ikke er så interessert i datateknikk, og at jentene heller
ikke er noe særlig interessert i å lære hva som er inne i en datamaskin. Men dette
betyr ikke at de ikke kan lære seg det og kanskje bli interessert i det. Vi mener gjennom
prosjektet Jenter bygger PC å ha vist at
jenter med letthet kan tilegne seg teknikk kunnskaper på samme måte som gutter.
Jentekveldene
Jentekveldene startet opp igjen med tidlig på høsten 1998 har vært godt besøkt. Det
har vært fra 15 og opp mot 30 jenter på alle kveldene. Det er spesielt pratekanalene som
har gjort disse kveldene populære. Her kan de "møte" andre, de kan snakke med
gutter og også få brevvenner.
De fleste lærere mener kanskje at bruk av pratekanaler er unyttig bruk og spill av
tid. Men hvis dette kan skape fascinasjon for data og datamaskiner, så bør skolen også
åpne for denne "unyttige" bruken. E-post har også blitt mye brukt på
jentekveldene. Bruk av pratekanaler er også skriving og lesning. En må hele tida ta
stilling til hva andre skriver og svare på det. De må forholde seg til andre mennesker.
Hvis jentene skal bli databrukere, er det svært viktig at skolene har tilgang til
moderne teknologi. Vi tenker da på moderne Pentium maskiner, at skolene har tilgang til
Internett og at de har råd til å bruke Internett. Det er dagens multimediamaskiner med
Internett tilgang som har skapt positive holdninger til informasjonsteknologi hos
ungdomsskolejenter i Norge.
Mødrekvelder
Prosjektet arrangerte i vinter også "mødrekvelder" som i har vært
innføringskurs i IKT. Kurset ble holdt av to av skolens elever ei jente og en
gutt. 15 mødre meldte seg på. Vi har bl.a. fått denne tilbakemeldingen fra en av
mødrene i skolens gjestebok på
Internett:
- Rena 13/4 99. Takker for 4 kvelder her på skola. Det har vært lærerikt. Håper det
blir data- kvelder til høsten også, Påbygging på det vi har lært nå. Christer er
ikke elev her da, men er det ledige plasser ønsker jeg å bli med. Vi har hatt 3 kjempe
flotte kurs ledere.
Takk Gunn Møller.
Oppsummering
Sett i forhold til milepelplanen for 1998/99 har vi ikke gjennomført alt vi planla
høsten 1998. På den annen side har vi i realiteten gjennomført mer fordi vi snudde
kursen en del i løpet av skoleåret. Vi deltok i Internet Fiesta, vi lage
nettstedet Birkebeinerennet 1999
og vi gjennomførte prosjektet Jenter bygger PC.
Vi har også skaffet oss verdifull informasjon om hva alle skolens elever synes om skolens
datasatsning gjennom prosjektoppgava:
Blir data/Internett en "guttegreie" trass i jentevinkling på opplæringa?
Av oppgava går det fram at det ennå er viktig å fortsette arbeidet med
jentevinkling i dataopplæringa og rent generelt i alle undervisnings sammenhenger. Ut fra
elevenes egne svar i oppgaven, er det svært mye som tyder på at vi i stor grad har klart
å avskaffe digitale skiller
mellom kjønnene.
Kort fortalt kan vi si at skolen har satset på å gi jentene basisferdigheter i data
med vekt på tekstbehandling, lage hjemmesider og bruk av Internett.
"Produktene" er en Internett avis Birkebeinerrennet 1999 og hjemmesider laget av
svært mange elever. Jenter kan også med letthet lære seg datateknikk ut fra våre
erfaringer med prosjektet Jenter bygger PC.
Vi har også fått større forståelse for at datateknologi fører til at
skolehverdagen må organiseres på en annen måte og gi større rom for individuell
læring.
|