Nyrealisme
 
      1905 - 
      et skille i norsk litteratur og samfunnsliv
      Nyrealismen - en reaksjon på nyromantikken og en kontinuitet i forhold 
      til realismen 
      FJERNER SEG FRA EUROPEISK MODERNISME OG MODERNISMEN SLÅR IKKE IGJENNOM 
      I NORGE FØR ETTER 2. VERDENSKRIG.  HVORFOR??
      
        - Europeiske forfattere følte språket var oppbrukt 
        og endringer i form og uttrykksmåte var nødvendig. I Norge hadde det 
        norske språket store utviklingsmuligheter 
- Europa preget av kubisme, futurisme, dadaisme, 
        surrealisme, ekspresjonisme m.m
        
          - "av alle sekteriske litterære bevegelser har 
          knapt et bølgeskvulp nådd Norge" Sigurd Hoel 1927  
 
- Obstfelder døde ung og fikk ikke utviklet sin 
        lyrikk mer i retning av modernismen 
- industrialiseringen og  bydannelser var kommet mye 
        lenger ute i Europa  
- tiden før og etter 1905 skapte ønske om å finne 
        vår egen identitet, og da var modernismens fremmedfølelse ubrukelig 
- fortellertradisjonen fra den norske litterære 
        gullalder stod sterkt 
- de fleste store forfatterne var enten døde eller 
        skrev ikke lenger 
- generasjonsskifte med mange unge forfattere 
 
        - Nyrealismen ofte kalt etisk realisme, mens 
        realismen er kalt kritisk realisme 
- Vankelig å skille nyrealister og heimstaddiktere 
        (den tids triviallitteratur) 
- Kinck og Hamsun står for en kontinuitet i forhold 
        til den eldre episke nyromantiske tradisjonen, men begge ble etter hvert 
        også nyrealister 
Kjennetegn  på nyrealisme og forskjeller fra realismen
      
        - romanen mest vanlig
        
          - natulig for lyrikken stod svakt i realismen og 
          naturalismen 
 
- mer av enkeltpersoners utvikling enn realistene 
        (1870-1890)
        
          - ofte en kamp for å overvinne et problem av enten 
          etisk eller menneskelig karakter 
- Freud og psykoanalysen en viktig faktor 
- fikk ofte problemer i det etablerte samfunn 
- romanpersonene var ikke erketyper, men individer 
          med ansvar 
 
- mindre opptatt av samfunnsstrid og idedebatt enn 
        realistene 
- orienterer seg historisk
        
          - et resultat om ønske om å finne den norske 
          identiteten 
 
- ofte utgangspunkt i landsens miljø, unntaket er 
        Bråten
        
          - langt de fleste forfatterne kom fra landsens 
          miljø 
- stedene for handlingen ofte oppgitt 
- skrev på dialekt for å skape realisme og 
          geografisk orientering 
 
- brei framstilling, stort persongalleri 
- forteller har avstand til stoffet 
- arbeideren fram i lyset 
- forfatterne var ofte av samme klasse som personene 
        som ble skildret
        
          - realismens forfattere skrev også om sin egen 
          klasse, men da fra borgerskapets 
- nye forfattertyper ofte uten utdanning ble mer 
          vanlig enn uvanlig 
 
- nyrealistiske emner skiller seg på en del områder 
        vesentlig fra realistenes
        
          - mennesket i valgsituasjoner 
- angst, samvittighetsnag og trang til å sone det 
          vonde en har gjort 
- sjelen i konflikt 
-  moralske problem 
- skyldfølelse 
- personlig ansvar for seg selv og andre 
- fellesskapet viktig 
 
- kvinnelitteraturen får større betydning 
- mange store romanverk i perioden - trend også ute 
        i Europa
        
          - Falkberget med Christianus Sextus 3 bind,  
          Uppdal "Dansen gjennom skuggeheimen 10 bind,   Duuns Juvikfolket 6 
          bind,  Undset med Kristin Lavransdatter 3 bind m.fl 
 
 
      
        - en litterær epoke kjennetegnes som et tidsavsnitt 
        som er dominert av et system av litterære normer, kvalitetskrav og 
        konvensjoner 
        - å kalle perioden 1905 - 1945 nyrealisme kan bare 
        være rett dersom vi tar mange forbehold
        
          - problemet heimstaddikting 
- kamplitteraturen 
- nasjonal realisme 
- etisk realisme 
- mangfoldet i litteraturen hadde aldri vært 
          større
          
            - litteraturen var blitt allemannseie som 
            resultat av blant annet billigere produksjonsmetoder, mer fritid, 
            glødelampen og bedret kommunikasjon 
- triviallitteraturen blomstrer og selger 
            atskillelig flere bøker enn de seriøse forfatterne 
 
- dramatikken følger stort sett ibsentradisjonen, 
          men Grieg bryter delvis denne 
- lyrikken mer en fortsettelse av nyromantikken og 
          går for mange over i kampdikt 
- filmmediet og radioen  
- nye forfattere som Vesaas stod for nytenking i 
          slutten av perioden 
 
- heimstaddiktning regnet som litteratur som 
      bare levde der og da 
      
        
          - skildret folkeliv i nærmiljøer uten dybde 
- personfokusering 
- romantisering av bygda eller byen 
- nyrealismen operer med de samme motivene 
- liten forskjell, men heimstaddikterne sett ned 
          på, og noen er kommet ut av kategorien
          
            - umulig å trekke klare skillelinjer 
-  basert på synsing fra litteraturhistorikere 
            og kritikere med base i Oslo og rikmålstradisjonen 
 
      
      Hamsun en overgangsskikkelse i norsk litteratur 
      ·        begynte som 
      nyromantiker 
      ·        
      modernistiske trekk ved bl.a Sult 
      ·        ble 
      nyrealist, ofte sett på som modernist, heimstaddikter og endte som 
      landssviker 
      ·        tidlige år
      
      
        - hadde mange jobber 
- trikkekonduktør 
- lærer 
- snekker 
- selger 
- skomakerlærling 
- forfatter 18 år - første bok 
- journalist 
- reiste til USA 
- reiste mye rundt 
- skrev senere kritiske kommentarer til det 
        amerikanske samfunn 
- gift og skilt 
 
 
        - nyromantisk epoke - granskning av sjelen 
- tok avstand fra realismen 
- Benoni og Rosa 
- nyrealistiske verk
        
          - Børn av tiden, Segelfoss by, August, Siste 
          Kapitel m.a 
 
- kritikk av den moderne sivilisasjon og dermed også 
        nyrealist (mener mange) 
- Markens Grøde 
        - hyllest til det enkle jordnære 
- fikk nobelprisen for boka 
- sterkt romantisk preg
        
          - likevel realistisk med hensyn til kritikken av 
          det nye samfunnet 
 
        - viste tidlig tendenser til å verdsette herrefolket
        
- fikk anerkjennelse i Tyskland 
- sterkt antiengelsk 
- verdsatte sterke menn 
- ble dømt for landssvik etter krigen 
- ble oversett som forfatter i mange år - av enkelte 
        enda 
 
DEN NYE GENERASJONEN EPISKE DIKTERE 
      
        - de nyrealistiske forfatterne var først og fremst 
        epikere 
- felles for de fleste var at de skrev historiske romaner 
 Sigrid 
      Undset 
      
        - debut 1907 med Fru Martha Oulie 
- nobelprisen med Kristin Lavransdatter 
- 15 romaner, 4 novellesamlinger, skuespill lyrikk, 
        barnebøker, essay og brev 
- første del av forfatterskapet 
- samtidsromaner om kvinner 
- forherliget morsrollen og ekteskapet 
- mot borgerlige konvensjoner 
- sammensatte figurer gjør det vanskelig å se en 
        trend 
- sterkt ønske om selvrealisering 
- erotiske trekk i mange av romanene 
- andre del av forfatterskapet 
- 
        de 
        historiske romanene Kristin Lavransdatter og Olav Audunson 
        
          - historiske fakta 
- psykologiske trekk hos flere viktig 
- sterkt religiøst tilsnitt 
- "vårt hjerte er urolig før det finner hvile i 
          deg" 
 
 
        - 17 romaner, 20 novelle bøker, dikt og artikler
        
- Den fjerde nattevakt, Christianus Sexus og Nattens 
        Brød de mest kjente 
- skifter mellom normalprosa, dialekt og embedsspråk
        
- kristen humanistisk undertone i verkene 
- enkeltmenneskes prøving og feiling 
- psykologiske utviklingsromaner 
- historiske romaner 
- fokus på arbeidsfolk 
- mye bruk av dialog i romanen 
 
        - 
        
        Olav
        
        Duun (1876-1939)  -  Nord-Trøndelag og Namdalens dikter 
        - over 20 romaner og mange noveller 
- Juvikfolket - 6 bind, Medmenneske, menneske og 
        maktene og Ettermæle høydepunkt i forfatterskapet 
- historiske romaner og samtidsromaner 
- sterk lokal tilknytning 
- dialekt 
- landskap 
- miljø 
- 
        vekt på 
        psykologiske forhold 
- samfunnsskapte konflikter 
        -  romansyklusen Dansen gjennom skuggeheimen 10 
        bind; debut 1911 
- betydelig lyriker
        
          - av de få som  i mellomkrigstiden hadde 
          modernistiske trekk 
 
- veien fra bonde til proletar 
- nøyaktige miljø og naturskildringer 
- nynorsk med dialektpreg 
- tatt frem på 70-tallet av radikale 
- bøkene var både preg av Nietzsche, livsdyrking og 
        komikk - vanskelig å kategorisere 
 
        - debut i 1906 med Lil-Anna og andre (noveller) 
- 18 romaner, mange novellesamlinger og noen 
        skuespill 
- intellektuell forfatter og kvinnesakskvinne 
- legger vekt på arbeiderkvinnens kår 
- refset samfunnet som nektet kvinnen utvikling - 
        likestilling ut fra kvinnens forutsetning 
- ville ikke bli mann 
- mot alt som er fornektende 
- spesielt pietismen og kirken 
        - døde i 32 år gammel tidlig i epoken gravid og 
        narkoman 
- skrev om miljøet i Enebakk og farens bruk 
- om kvinnens dragning mot det erotiske 
- av mange regnet som heimstaddikter 
        - 
        
        Sigurd Hoel
        
          - epikeren blant det radikale firkløver 
- sterkt influert av Sigmund Freuds psykoanalyse
          
            - Veien til verdens ende viktig  
 
- Syndere i sommersol og En dag i oktober skapte 
          rabalder i kristne pietistiske kretser og i den konservative pressen
          
- stor essayist, litteraturkritiker og 
          artikkelforfatter 
 
- Oskar Bråten,
        
        Axel Sandemose, 
        
        Cora Sandel,
        
        Mikkjel Fønhus, Torolf Elster,  
        Gabriel Scott, 
        
        Roald Fangen er andre epikere fra epoken.  Noen er regnet som 
        heimstadiktere og andre som nyrealister. 
        
        
          - mest kjent kanskje Axel Sandemoses "En flykting 
          krysser sitt spor" hvor vi blir kjent med Janteloven. Sandemose 
          debuterte med "En sjømann går i land" i 1931.