8. trinn startet denne uka med temaet "Stoffers byggesteiner og
modeller", og som en introduksjon til partikkelmodellen fikk elevene
i oppgave å finne ut hvordan de kunne få en ballong til å blåse seg
opp og til deretter å bli sugd inn i en glasskolbe.
Elevene måtte lage seg en plan, hvor de også måtte gi beskjed på hva
slags utstyr de trengte. Her var det bare fantasien og litt
fornuften som kunne sette begrensninger. Planen måtte godkjennes av
faglærer. Så var det bare å sette i gang.
Noen valgte å fylle eddik med litt natron opp i, og det ga en
umiddelbar reaksjon. Ballongen blåste seg opp med en gang, men hva
måtte de gjøre for å få den sugd ned i kolben? De fleste gikk etter
hvert inn for å ta vann i glasskolben, sette ballongen på plass og
varme den opp med en gassbrenner. Da ballongen var full av damp,
kjølte elevene den fort ned i kaldt vann. De oppdaget etter hvert at
det var om å gjøre å lite vann i kolben. Da ble vannet varmt med en
gang og ballongen blåste seg opp fortere, og vannet ble raskere
avkjølt. Da fòr ballongen inn i kolben.
Konklusjonen er at når vannpartiklene blir varmet opp, trenger de
mer plass. Da utvider ballongen seg. Når elevene deretter kjøler ned
kolben, trenger partiklene mindre plass enn før. De roer seg ned og
trekker seg sammen igjen og ballongen blir sugd inn i kolben.