I norskfaget har elevene på 9. trinn i en periode jobbet med argumentasjon og retorikk. Etter en tids forberedelser ble det hele ble avsluttet med at elevene fikk prøve seg i en debatt som debattanter. Ulv, innvandring, leksefri skole, dødsstraff og skoleuniform var blant temaene.
Elevene var selv med på å velge hvilke temaer de ville debattere. På bakgrunn av dette ble de fordelt i grupper på to-tre "på hver side" av den aktuelle saken. Dermed var det bare å sette i gang med forberedelsene; finne argumenter og gjøre seg klare.
Å vise respekt for hverandres argumenter og vente på tur for å få ordet var noe elevene var flinke til å følge opp.
Lærerne Geir og Bente var debattledere, som introduserte temaet og debattantene. De sørget også for å stille både undrende og provoserende spørsmål underveis i diskusjonene.
Engasjerte elever både i panelet og blant publikum var aktive deltakere og bidro til mange spennende og gode debatter. Dette var gøy!