9. trinn har den siste tiden jobbet med temaet "reklame" i norsk. Reklame kan være så mangt og vise seg på mange måter. Våre elever har imidlertid produsert sine egne reklamefilmer.
Opplegget startet med teoretisk gjennomgang, hvor vi var innom temaer som:
- Hensikten med reklame
- Reklamekanaler
- Ulike typer reklame
- Produktplassering
- Lovgivning rundt reklame
- AIDAS-prinisppet
- Virkemidler i reklame
Deretter ble elevene delt i grupper på tre til fire, som sammen skulle produsere sin egen reklamefilm med en varighet på mellom 20 og 60 sekunder.
Idéutveksling blant gruppemedlemmene var selvsagt første post på programmet. Deretter satte planleggingen i gang - og storyboard ble utarbeidet. Da dette var på plass var det bare å sette i gang med filmopptak og påfølgende redigering av lyd og bilder.
Elevene laget sine egne lydeffekter - de fleste brukte Ipad-appen "Garage band".
Noen valgte å lese inn egen tekst på mobiltelefonene, som deretter ble overført til redigerings-pc.
Etter at reklamefilmen var ferdig måtte elevene - gruppevis - holde en muntlig presentasjon. Her var det viktig å få frem idéer, diskusjoner, utfordringer og løsninger. I tillegg måtte synopsis presenteres, samt gjennomgang av arbeidsfordeling, reklamefilmens målgruppe, valg og begrunnelse for valg av virkemidler. AIDAS-prinsippet knyttet opp mot den ferdige reklamefilmen var også et viktig element.
Nå er reklamefilmene tilgjengelige via skolens YouTube-kanal. Det er også mulig å se noen av filmene her (se under):