Elevinstruksjon er et fast innslag i forbindelse med kroppsøvingsundervisningen på 10.trinn. I par planlegger og gjennomfører elevene en hel kroppsøvingstime med selvvalgt øvelsesutvalg. De første timene er allerede gjennomført.
Før vi satte i gang ble elevene nøye informert om målene i Kunnskapsløftet, samt hvilke krav og forventninger som stilles til dem.
De første timene har vist elever som tar oppgaven på alvor. Til nå har elevene gjennomført opplegg med blant annet basketball, turn, innebandy og styrketrening som hovedaktivitet. Det blir spennende å se hvordan oppleggene blir i ukene som kommer :)
- Lengden på økta: Husk at dere kun har ca. 60 minutter effektiv
tid.
- Er varigheten av de ulike delene av økta delt opp på en
hensiktsmessig måte?
- Har dere lagt opp til en gradvis økning av intensiteten på
oppvarmingen?
- Er oppvarmingen i samsvar med hoveddelen? Bruk øvelser som passer
i forhold til hoveddelen.
- I forbindelse med hoveddelen bør det legges inn momenter av
instruksjon (teknikk, regler, korrigering, spesielle
treningsmål/øvelser, etc). Legges det opp til kun spill i
hoveddelen, vil man ikke kunne oppnå mer enn en middels vurdering.
Husk at her skal dere vise at dere kan vurdere/korrigere og rettlede
andre.
- Har dere en jevn arbeidsfordeling? Er dere enige?
- Har dere valgt ut hensiktsmessige uttøyningsøvelser i forhold til
hovedaktiviteten(e)?
- Passer øvelsene dere har valgt i forhold til gruppestørrelsen?
- Gir timeopplegget deres god aktivitet? Blir alle aktivisert på en
tilfredsstillende måte?