Annerledes læring i Drengestua

Full fart ved Drengestua.

Ved Drengestua er aktivitetene mange..og forskjellige.

 

”Gården som læringsarena” er et prosjekt der elevene en gang i uken møtes på Ødegården. Gården ligger en snau kilometers vei fra ungdomsskolen, basen for prosjektet er drengestua på gården.

 

Læringsarenaen er basert på praktisk arbeid knyttet opp mot teori. Målet er at elevene skal oppleve mestring gjennom ulike arbeidsoppgaver. Hver gang elevene er på gården, har de faste oppdrag som de skal gjøre på gården. Dette innebærer å lese av temperatur, fyre opp i ovner og lese avisreferat, der målet er at elevene skal orientere seg litt om lokale nyheter. I tillegg har de laget et hønsehus som de må ta ansvar for. Her må elevene sanke egg, gjøre rent og sørge for at hønene har mat og drikke. Andre faste poster for dagen er å rydde Drengestua, uteområdet og verktøy- boden til neste gruppe.

Det siste halvåret(vår 2010), har elevene jobbet med ulike temaer, blant annet laget veggaviser om trekkfugler og standfugler. De har snekret fuglekasser og fulgt utviklingen i kassene gjennom våren, sådd solsikker, tappet bjørkesaft og drevet med vedproduksjon.

Et av høydepunktene i år var å lage mat i kokegrop. Her fikk elevene i oppgave å tilberede maten sin selv. Dette var kylling og elgbiff med poteter som de penslet og pakket godt inn i folie, for deretter å legge det ned i en grop i bakken, som var fylt med varme steiner. Etterpå ble det lagt varme steiner, torv og jord oppå ”matpakkene”, slik lå det ca. 1 ½- 2 timer til kjøttet var ferdig. Etterpå fikk elevene en smaksopplevelse som stammer helt tilbake i fra slutten av eldre steinalder.

 

Ønsker man å vite mer om kokegrop og historien bak, kan man logge seg inn på Natursekken.no

| Flere bilder fra Drengestua |