Logobilde modul
 Om nettstedet  Kontaktinformasjon
Profilbilde modul
Hopp til hovedinnholdet på siden

Inntrykk i etterkant av BETT 2006

07.02.2006  
Med over 600 utstillere og over 27000 besøkende er BETT verdens største messe/utstillingsområde for IKT og skole. BETT har også svært stort besøkstall fra land uten Storbritannia. Hele 8,7 % av de besøkende kommer fra land utenfor de engelske øyer.

Utstillingshallen

 

Med over 600 utstillere og over 27000 besøkende er BETT verdens største messe/utstillingsområde for IKT og skole. BETT har også svært stort besøkstall fra land uten Storbritannia. Hele 8,7 % av de besøkende kommer fra land utenfor de engelske øyer.

 

Selv om man bruker mange dager på BETT, er det så godt som umulig å få med seg alt. Man må velge hva man skal sette seg inn i eller studere. Svært mange går også fra BETT med poser fulle av informasjonsmateriell. De fleste tar nok med flere kilo i en digital alder der alt kan lagres på en USB minnebrikke. Det kan være en fordel å fordøye inntrykk i ettertid. Litteratur kan leses og nettsteder oppsøkes i fred og ro.

 

Trykk fra skolemyndigheter

Education and SkillsBritiske skolemyndigheter er tungt tilstede på messen. Også i år ble BETT åpnet av den brittiske utdanningsministeren Ruth Kelly, men i motsetning til tidligere år ble ingen store reformer/planer lansert. Til gjengjeld var det ikke få medarbeidere det britiske utdanningsdepartementet, Department for Education and Skills hadde på ulike møteplasser. I tillegg var mange ”underavdelinger” av departementet som Becta (Technology agency) tilstede. BETT-besøk gir en unik mulighet til å sette seg inn i britisk ”policy” innenfor IKT og skole. Britisk tenking og ”policy”  på dette området kan man lese i planen som ble publisert i april forrige år – Harnessing Technology – transforming Learning and Childrens’s Services.

 

Viktige private initiativ skjer også. Estelle Morris, tidligere undervisningsminister i Storbritannia, har lansert Iquity Digtal Divide Campaign på bakgrunn av at 1 av fire elever mangler Internett-tilgang hjemmefra til sine studier. Mange norske skoler får nå også denne problematikken tett inn på livet.

 

Satsing på læringsplattformer

E-lærings plattformerForrige år stod ulike elektroniske tavler (whiteboards) sterkt i fokus på BETT. En av grunne til dette var myndighetens bevisste satsning på bruk av elektroniske tavler i britiske skoler, og som ble fulgt opp med økonomiske incentiver.  

 

I år var fokus dreid til læringsplattformer. Det britiske utdanningsdepartementet vil i år satse 20 millioner £ på læringsplattformer og tilsvarende neste år. Dette vil skape et stort marked og svært mange aktører er på banen med tanke på posisjonering og markedsinnflytelse. Becta er nå inne i prosess med lage kravspesifikasjoner til leverandørene.

 

I Storbritannia er Blackboard og WebCT de ledende aktørene, men opp mot 15 andre kommersielle firmaer er inne i konkurransen, og hvem som etter hvert blir ledende når satsningen slår til for fullt gjenstår å se. Etter BETT 2006 har det kommet fram at Blackboard og WebCt skal fusjonere.

 

Norske Fronter har satset stort i Storbritannia og mener de har et produkt som absolutt vil hevde seg i konkurransen. Fronter har nå i flere år vært tilstede på BETT og ENIS redaksjonen traff på Fronters stand medgründer i Fronter og nåværende styreformann Bjarne Hadland. Han var svært optimistisk på Fronters vegne og mener absolutt de kan hevde seg. Blant annet mener han at all erfaring og utvikling gjort i Norge over mange vil telle i positiv retning.

 

BBC og digitale læringsressurser

BBCI Norge mangler man et marked for digitale læringsressurser og lærere bruker mye tid på å finne slike ressurser. I Storbritannia vil BBC bruke hele 150 millioner £ på å utvikle digitale læringsressurser. Dette er i realiteten offentlige midler. Storbritannia som på mange måter er mye mer konservativt enn Norge går inn med store midler for å støtte opp om engelske læreplaner. I Norge er dette overlatt til trange kommunebudsjetter og markedet.

 

Opp mot halvparten av den engelske læreplanen vil bli dekket. Private aktører i markedet murrer og det blir truet med rettssaker, men på BETT ble Jam lansert.

 

Jam er egentlig en portal og navnet har blitt valgt med omhu etter samtaler og samarbeid med barn og ungdom. Navnet skal være kult. Den offisielle åpningen fant sted 27. januar forrige måned. Jam er kun åpen for britiske skoler, så det er umulig akkurat nå å bedømme nettstedet. Stephen Heppel, som har vært involvert i prosjektet, sier at innholdet man kan finne er ”very, very cool stuff”.

 

Det er lagt vekt på innholdet og måten å lære seg lærestoff på skal være individualisert, og ikke i så stor grad skal passe lærerstyrt undervisning.

 

I en tid hvor norske skoler oversvømmes med datamaskiner som er kassert av næringslivet, er det interessant å se at kravspesifikasjoner er forholdsvis høye. Man bør minst ha en 2,2GHz Pentium eller tilsvarende AMD/Apple prosessor. Lyd er et krav og man må ha bredbånd. Riktignok finnes det en text only version.

 

Konservativ pedagogikk eller kreativitet

Kreativitet på BETTBritiske skolemyndigheter sier som norske at all læring skal tilpasses den enkelte elev. Om det er slike i praksis kan diskuteres. Mye teknologi som blir vist fram på BETT støtter opp under det man kan kalle gamle læringsformer, tavlepedagogikk, one size fits all og læringsplattformer der det viktigste er kontroll.

 

Alle engelske lærere er heller ikke alltid fortrolige med IKT. En tredjedel av engelske lærere sier at de ikke er kompetente på bruk av IKT, og en Becta undersøkelse har konkludert med at bare 11 prosent av skolene kan karakteriseres som e-enabled institutions. Evaluering av elever skjer i stor grad på bakgrunn av prøver, og eksamener blir gjennomført med penn og papir.

 

På den annen side er det mange steder man kan finne kreativ utfoldelse der elevers egen skaperkraft og kreativitet står i fokus som f. eks. Create at BETT der videoproduksjon, podcasting og musikk står i fokus.

 

Flere bilder
Se slideshow

TIPS EN VENN
Sende til flere mottakere? Bruk komma mellom adressene.

ENIS er et europeisk nettverk av skoler under Det europeiske skolenettets paraply. ENIS Norge koordineres av Utdanningsdirektoratet