Den tredje skoledagen hadde elevene i 9. klasse og lærerne satt
elevmedvirkning på timeplanen. Dagen ble organisert som en felles
planleggingsdag for elever og lærere, slik at elevene fikk mulighet til å
sette sitt preg på undervisningen det første semesteret. Elevene kom med
forslag til både ulike tema og metoder som de ville prøve ut.
Kroppsøvingsgruppa i gang med arbeidet
Vi startet dagen med at elevene fikk sette opp ønsker i forhold til hvilket
fag de ville sitte i faggruppe i. De fleste fagene hadde en gruppe, i
tillegg hadde vi to grupper som tok for seg henholdsvis sosiale aktiviteter
og ulike prosjekter. Elevene ble så fordelt på faggruppene utfra hva de selv
hadde ønsket, og arbeidet kunne ta til.
Ble kjent med
Læreplanen
Hver
faggruppe fikk så utdelt et eksemplar av læreplanen, de gjorde seg litt
kjent med selve planen, hvordan den er organisert og ikke minst med
innholdet for deres fag. Vi synes det er viktig at elevene også er kjent med
hvilke dokumenter som styrer det vi driver med på skolen og hvordan
sammenhenger blir etablert innenfor ulike temaer fra år
Mange kreative forslag
Elevene kom
med en rekke forslag på hvordan de kunne tenke seg det kommende halvåret,
det ene forslaget med kreativt enn det andre! Vi har hvertfall fått mye å ta
med oss i det videre arbeide og vi håper at elevene vil kjenne igjen sine
forslag når de blir satt ut i livet. På den måten har de fått erfare at de
kan påvirke og bidra i forhold til det
pedagogiske, faglige, sosiale arbeidet i 9. klasse.
NaMi-gruppa i
aktivitet på planleggingsdagen.
Viktig prosess startet
Alt i alt så
det ut til at elevene hadde en fin og lærerik dag. Det ble som sagt luftet
mange spennende tanker, samtidig som vi fikk satt elevmedvirkning på
dagsorden. Gruppa som jobbet med ulike sosiale aktiviteter fikk prøvd seg
senere på dagen hvor det var klart for grilling og aktiviteter som elevene
hadde planlagt. Dagen ble derfor avsluttet med ”drakamp” og grilling i
øsende regn.
|