Åmot ungdomsskoles nettsider!

Våre to 8.klasser har nettopp kommet hjem fra leirskoleopphold på Bjørnsund. Fem dager på den koselige øya på Møre-kysten ble en flott opplevelse. I et nytt og annerledes miljø ble det mye moro. Og ikke minst strålende fornøyde elever!

NB! For å se/høre "streaming" videoopptak, må du ha Windows Media Player.
| Lastes ned her
| Modem 56Kbps | Dobbel ISDN 100 Kbps | ADSL/Bredbånd 384 Kbps |

Det er flott på Bjørnsund!
(NB! Noe tung)

Dag 1 – 10.mars
Alle hadde funnet veien til Rena stasjon denne morgenen i god tid før avgang kl. 07.56. Også mange foreldre var på plass for å sende oss i vei på leirskoleopphold. I alt 43 elever og 8 voksne satte seg på toget med kurs for Bjørnsund..

Etter togskifte på Hamar bar det nordover gjennom Gudbrandsdalen, forbi Lillehammer, Vinstra og Otta. Etter hvert var vi fremme på Dombås, hvor nok et togskifte ventet. Snart ble det store forandringer i landskapet.. Gjennom Romsdalen reiste høye, mektige fjellvegger seg og snart dukket også den velkjente Trollveggen opp. En lang tur med tog nærmet seg slutten og snart var vi fremme i Åndalsnes.

I Åndalsnes var det snøfritt. Vi fikk vite at det knapt hadde vært nedbør her i vinter, men på fjellene rundt omkring var det snødekte topper.. Et vakkert syn!

Vi pakket sakene våre over i bussen som fraktet oss den siste biten forbi Molde og til lille Harøysund. Her ventet båten Øybjørn, klar til å kjøre oss den siste halvtimen ut til Bjørnsund.

Øybjørn fraktet oss ut til Bjørnsund.

Nokså frisk vind (iallfall for oss fra innlandet) gjorde det hele til en nokså ”humpete” tur og en del merket tendensene til sjøsjuke, men snart var det glemt for endelig var vi fremme på Bjørnsund.

Rektor Erling tok i mot oss og snart var vi installert i fire forskjellige hus. Snart falt mørket på og bortsett fra kveldsmat, rakk vi ikke stort mer denne dagen.. Litt sosialt samvær på husene med kortspill og lignende ble det imidlertid tid til

Bilder dag 1
(NB! Klikk på bildene for full størrelse!)

Dag 2 – 11.mars
Vekking klokka halv åtte og frokost en time senere. Da fikk vi dessuten værrapport. Frisk bris i dag og 7 varmegrader i lufta.

Første del av dagen gikk med til å gjøre seg kjent med øya. Erling og Mattis tok oss med på rundturen. Deretter bar det ned i fjæra, på leting etter små dyr. Etter en times tid i sjøkanten gikk vi ned til undervisningsrommet på kaia. Her gikk Mattis og Arnfinn gjennom funnene; sjøanemoner, strankrabber, kjeglesneiler, eremittkreps, m.m. Vi gikk også gjennom ulike typer alger; grønne, brune og røde.

Etter middag ved 13-tida var det et par timers pause. Dette var fast hver dag hele uka.

Fornøyde jenter!

Ettermiddagsøkta gikk med til å bli kjent med robåtene og fortøyning av disse. Mens vi holdt på ble vinden sterkere og sterkere samtidig som regnværet tiltok. Vinden ble faktisk så sterk at noen naturlig nok fikk litt problemer, og før de drev til havs ble de hentet inn av Mattis.

På kvelden var det igjen fri, men først måtte det vaskes. Alle hadde sine oppgaver å gjøre før kvelden var fri.

Bilder dag 2
(NB! Klikk på bildene for full størrelse!)

Dag 3 – 12.mars
Etter frokost ble vi hentet av Øybjørn som kjørte oss inn til Bud. For mange ble bølgene i største laget og var nok litt kvalme da vi kom i land etter en halvtimes tid på sjøen.

I Bud fikk vi omvisning på Ergan kystfort, hvor tyskerne holdt til under 2.verdenskrig. Det ble også tid til litt handling i Bud sentrum.

Etter middag og et par timers fri gikk alle ned til kaia hvor vi gjorde oss klare til å sette garn og teiner. Etter litt opplæring av Mattis og Arnfinn satte vi oss i båtene. Det hele gikk veldig greit. Nå gjenstår det bare å se om nettene blir fulle i morgen…

Setting av teiner og garn!

Etter at båtene var fortøyd tok vi turen langs moloen opp til Bjørnsund fyr. En drøy kilometer var det å gå. Sterk vind gjorde at bølgene slo hardt inn mot land og lagde svære fontener. På vei tilbake så vi også Hurtigruta passere like utenfor skjærene.

Etter kveldsmaten var det nok en gang vask, før kvelden var fri.

Bilder dag 3
(NB! Klikk på bildene for full størrelse!)

Dag 4 – 13.mars
I dag ble det mye fiske.. og et strålende vær! Morsomt!

Etter frokost bar det ned på kaia. Snart var vi i båtene for å ta opp garna og teinene vi satte i går. Spennende selvfølgelig! Det viste seg raskt at mange krabber hadde gått i teinene, både små og store.

Garna var ikke akkurat fulle av fisk. Mest krabber hadde gått i disse, men noen flyndrer og et par rognkjeks ble det iallfall.

Ut for å trekke garn!

I løpet av dagen fikk også alle være med fiskebåten ut i åpen sjø. Bølgene var SVÆRE, syntes iallfall vi. Iblant kunne vi se inn til land, for i neste øyeblikk bare se vann rundt oss. Dette gjorde også sitt til at nokså mange kjenne sjøsjuken og kvalmen komme. Bare de tøffeste sjøulkene slapp fri..

Fisket gikk det ikke særlig bra med. På de fire turene fiskebåten var ute på i løpet av dagen ble det kun èn fisk! En sei på om lag 1,5 kilo. Ja, ja.. , men det var artig læll!

Tilbake på land ble det disseksjon av fisk og natursti, før kveldsmaten stod på bordet.

Klokka åtte på kvelden møttes vi alle på kaia. Her ventet ferdigkokt krabbe som alle som ville kunne smake på. Selvfanget krabbe a gitt! Ikke verst!!

Etter smaksprøven samlet vi oss i det koselige klasserommet i andre etasje på kaia. I dempet belysning fortalte rektor Erling den skumle historien om Bua-Marit, og ikke få spratt i lufta i ren skrekk da historien gikk mot slutten. Mon tro om Bua-Marit så oss?

Tilbake på skolen var det klart for bursdagsfeiring. Alexzandra fylte 14 år! Selvsagt ble det kake på alle og en liten presang til bursdagsbarnet.

Det ble også tid til underholdning, før kvelden var fri. I dag kunne alle være oppe til kvart over tolv siden det var den siste kvelden.

Bilder dag 4
(NB! Klikk på bildene for full størrelse!)

Dag 5 – 14.mars
Siste dag på Bjørnsund.. dessverre! Etter frokost var det bare å pakke sekken og vaske seg ut av husene.

Da vi var ferdige med vasken møttes vi i kapellet hvor Erling fortalte litt om Bjørnsunds historie og noen av personene som har gjort seg bemerket. Vi fikk også høre et hørespill fra et av forlisene i Hustadvika, hvor så mange menneskeliv har gått tapt.

Så var besøket vårt på Bjørnsund over. En kjempeflott uke! Takk så mye Erling, Mattis og Arnfinn for alle de flotte aktivitetene vi fikk være med på. Det var virkelig en opplevelse! Vi håper en gang å komme tilbake! Dette var topp!

Øybjørn kjørte oss tilbake til Harøysund på en dag hvor havet viste seg fra en rolig side. Før vi satte oss på toget rakk vi en tur innom Molde og en liten sightseeing-tur der. Blant annet gjorde vi en stopp utenfor ”Røkke-løkka” hvor Molde spiller sine fotballkamper. Her så vi også det flotte hotellet ”Seilet” som virkelig har blitt et landemerke for ”Rosenes by”.

Siste dag på Bjønsund! På tide å vende nesa hjemover..

Togturen fra Åndalsnes til Hamar gikk greit. Det samme gjorde bussturen videre til Rena. Klokka ni på kvelden var vi tilbake på Rena, hvor mange foreldre tok imot oss.

Dett var dett! En alle tiders tur!

Bilder dag 5
(NB! Klikk på bildene for full størrelse!)

Ta en titt på Bjørnsunds hjemmeside!

Forside Skolen vår | Prosjekter | Elevsider | Ansatte
| Nettsteder | Arkiv | English

Send gjerne kommentarer om skolens hjemmesider!