|
Prosjektets mål og målgruppe a) Skape et læringsmiljø der elevene skal være i fokus
b) Utvikle nye lærerroller gjennom bruk av digitale læremidler i et nettbasert læringsmiljø
Prosjektets
innhold – nettbaserte læringsmiljøer Arbeidsgruppen for
digitale læremidler definerte i 1997 digitale læremidler slik: Arbeidsgruppen
har tolket “digitale læremidler” i vid forstand, som det totale læringsmiljøet
der ulike aspekter ved informasjonsteknologi utnyttes som et verktøy for å
fremme læring via produkter (“læremidler”) og prosesser (“læringsformer”),
og der biblioteket fungerer som en integrert medspiller i forhold til begge
komponenter. Dette er en bred definisjon som også passer svært bra
inn i hvordan man kan tenke seg bruk av digitale læremidler i grunnskolen/videregående
skole. Produkter (”læremidler”) i form av undervisningsopplegg, leksika,
e-bøker og e-læringsverktøy vil for de fleste naturlig høre inn under
begrepet digitale læremidler. Prosessen (”læringsformer”) der f. eks.
elever selv er produsenter/forfattere av digitalt innhold på Internett
eller for et Intranett bør også, som arbeidsgruppen sier, høre inn under
definisjonen. Elevene vil i en slik sammenheng ofte jobbe tema- og
prosjektorientert og der skolehverdagen er organisert på en helt annen måte
enn før. Læreren har i mye større utstrekning en veilederrolle og elevene
skal være aktive bidragsytere, ikke passive mottakere. Dette er tråd ned
L-97 som sterkt vektlegger slike arbeidsformer. Universitets- og høgskolemiljøer har satt fokus på
dette temaet over mange over år. Mange forsøk har blitt gjort, verktøy
har blitt evaluert og undervisningsopplegg har blitt tilbudt over Internett. Vi ser nå at fokus både nasjonalt og internasjonalt
også har blitt satt på grunnskolen/videregående skole. Markedsaktørene,
de store internasjonale programvare gigantene, er på banen.
I Norge har FirstClass
fått en viss utbredelse og Classfronter
som er svært utbredt i høgskole- og universitetsmiljøer posisjonerer seg
for grunnskolen. Andre aktører er også på banen. Svært mange norske skoler er i dag inne i en utvikling
der skolehverdagen blir omorganisert. Prosjekt- og tema arbeid er viktig. Åpningstider
blir utvidet. Internett har begynt å spille en viktig rolle. Mange ser på
løsninger hvor elever kan få tilgang til skolens periodeplaner, ukeplaner
og ressurser hjemmefra. Vi ser en utvikling bort fra papir og til digitalt
innhold. Åmot ungdomsskole har vinteren/våren sett på ulike løsninger
på hvordan skolen skal kunne ta i bruk e-lærings verktøy. Skolen har hatt
besøk av representanter for private markedsaktører og vi har fått innføring
i hvordan Høgskolen i Hedmark bruker e-lærings
verktøy. Innenfor bruk av digitale læremidler vil det i de nærmeste år, skje en voldsom utvikling. Mens samfunnet utenfor skolen har forandret seg fullstendig, har skolen på mange måtet vært en konservativ institusjon. Digitale læremidler vil bidra til en mye større fleksibilitet i læringsprosessene og også gi elevene større valgfrihet med hensyn til
Slik frihet skal må ikke forstås i et snevert
liberalistisk perspektiv. At studenten settes i sentrum er primært knyttet
til at det i dag er et grunnleggende krav om livslang læring og at
kompetansebehovet er flyttet fra å vite å beherske til å forstå,
analysere og handle. Et eventuelt prosjekt vil måtte sette fokus på:
Gjennom samarbeid med andre grunnskoler, høgskolemiljøer
og mulige utenlandske miljøer gjennom at skolen er ENIS skole, tror vi at
vi vil høste erfaringer som kan ha stor overføringsverdi til andre
skoler. |
|
|
Forside
| Skolen vår | Prosjekter | Elevsider
| Ansatte Send oss gjerne kommentarer om skolens hjemmesider! |