|
Vinnerne fra Sandnes
skole |
Sandnes skole var den skolen som vant en stor pris, en gedigen
pokal og 15.000 kroner. Sandnes vant for sin komponerte musikk,
redigering og CD plater. Kreativ bruk av IKT i både musikk og
design, og musikk og litteratur. Prisen ble delt ut av nyoppnevnt
politisk rådgiver i fornyingsdepartementet Jørun Leknes. Åmot
ungdomsskole deltok også i denne konkurransen, kåret blant de tre
finalistene. Vi ble bedt om å reise oss for å få en applaus fra
resten av salen, for vår kreative bruk av IKT, i forbindelse med
Nobel fredspris prosjekt og Birken.no.
|
Delegasjon fra Åmot
ungdomsskole |
Kreativitet
Foredraget handlet om kreativ bruk av IKT og digital kompetanse.
Kreativitet er en viktig del av digital kompetanse, og det er
opprettet et system som kan utvikle bruken av kreativitet. Men noe
som hemmer kreativitet er tilgang til digitale apparater, ressurser,
lærerplaner osv. Keynote speakers; Colin Lankshear og Michele Knobel
(som skulle holde et foredrag senere) har skrevet en bok, Rethinking
knowledge for Classroom learning. Den handler om å utvikle nye
teknologier, hvordan det å være kreativ. Avril Loveless har hatt en
bred gjennomgang av IKT, kreativitet og læring. Lawrence Lessing har
skrevet en bok som heter Future of ideas, og der snakker han mye om
felles goder. At internett har vært med på å utvikle nye veier for
kreativitet. Det å dele kreativitet med andre.
Satsingsområder
ITU’s satsingsområder i 2005 er å utforske og dokumentere
sammenhengen mellom digital kompetanse og læringskvalitet. Også
andre satsingsområder er kartleggings- og indikatorstudier. ITU
prøver å være en nasjonal premissleverandør i forhold til
utdanningspolitiske handlingsalternativer innen IKT og utdanning. De
vil at man skal begynne å bruke IKT mer innen utdanning, for ITU
skal bidra til økt kunnskap.
ITU har gått i gang med å lansere et nytt tidsskrift, det første
er allerede i produksjon. Bidrag til tidsskriftet har deadline
5.desember, for tidsskriftet kommer ut 1.januar 2006. Dette er et
samarbeid med Universitetsforlaget.
ITU Monitor
ITU Monitor er en undersøkelse som viser hvordan IKT ligger ann i
landet vårt. Den viser hvor mye IKT blir brukt innen opplæring og
utdanning. Det er en gledelig melding at VK1 bruker digital
kompetanse mer i utdanningen. Også i grunnopplæringen er digital
kompetanse på vei, men de er ennå i startgropa. Det er store skiller
i digital kompetanse, og det trengs et ressursløft innen de
forskjellige seksjoner.
ITU vil at digital kompetanse skal bli tilrettelagt for
utdanning, og at det skal integreres i kunnskapsløftet.
|
Morten
Søby | |