Selv om det har vært mye snakk om bruk av data i skolen de siste
6–8 årene, viser undersøkelser som ITU Monitor 2005 at det er langt igjen til at
mulighetene IKT gir for gode læringsprosesser, er en del av en
vanlig elevs hverdag. Derfor har ITU ønsket å løfte frem dem som
faktisk gjør noe kreativt og utnytter mulighetene IKT gir.
I forbindelse med årets ITU-konferanse inviterte derfor ITU alle
norske skoler, lærere og elever til å delta i en konkurranse med
fokus på kreativ bruk av IKT.
Det kom inn 42 bidrag, og spredningen var stor, både mht geografi
og innhold. Felles for alle bidragene var at de holdt høy kvalitet
både mht bruken av IKT, faglig og kreativitetsmessig.
3 finalister: ITU opprettet en ekstern jury som har
bestått av redaktør i Skolemagasinet, Per Rune Eknes, post.doc ved
Institutt for Medier og Kommunikasjon, UiO, Dagny Stuedahl,
stipendiat ved Intermedia, UiO, Synne Skjulstad og teamleder i
Kreagent, Line Staxrud Eriksen.
3 bidrag gikk til finalen og det var svært vanskelig å velge en
av dem til vinner, ifølge juryen. Det var til slutt Sandnes skole i
Bjugn kommune i Sør-Trøndelag som stakk av med seieren.
De to andre finalistene var Huseby skole i Trondheim, med
prosjektet Boka om meg selv, og Åmot ungdomsskole på Rena,
med prosjektene birken.no og Nobelprisutdelingen.
Om vinnerbidraget: Elever ved skolen har i mange år
deltatt i en elevbedrift som driver med musikk- og lydbokproduksjon.
Heimsnekra Hits volum 6 kom ut i fjor som den til nå siste i
rekken, og det er for dette årelange og kreative arbeidet, hvor IKT
har en sentral og integrert plass, skolen blir tildelt prisen.
Elevene har selv laget tekster, komponert musikken, de synger og
spiller og har i tillegg gjort alt det tekniske arbeidet i studio. I
tillegg har de designet og produsert covere til platene og solgt dem
i butikk.
Juryens sier i sin begrunnelse for kåringen av
vinnerbidraget: "Dette prosjektet vitner om kreativ bruk av IKT i
flere ledd av prosessen, både i forhold til å lage selve musikken,
men også for å designe CD-omslag. Prosjektet har klart å bygge på de
flerfaglige ressurser ved skolen - og har klart på en eksemplarisk
måte å integrere læring innen bl.a. språkfag i det kreative arbeidet
med musikk og litteratur. Teknologien virker ikke som den er tvunget
på prosjektet, men fremstår som en naturlig ingrediens i prosessen
med å gi ut sine egne sanger på CD. Samtidig som elevene har lært å
arbeide i team, har de også lært å fullføre et helhetlig prosjekt
fra visjon og ide til prosjektgjennomføring og ferdigstilling og
også CD-utgivelsene. IKT er benyttet aktivt under hele prosessen i
form av harddiskredigering, elektroniske instrumenter, mikrofonbruk
og flerespors lydstudio. Dette er ungdommer som realiserer og
manifesterer sine talenter, visjoner og drømmer uten å være
avhengige av hverken Idol eller kommersielle plateselskaper,
men tar skjeen i egen hånd. Dette prosjektet er fullt av kreativt
overskudd i alle deler av prosessen, og det virker som om de som har
deltatt, har hatt det både lærerikt og gøy. Prosjektet er et meget
godt foregangseksempel på hvilke muligheter IKT gir for skolen og
elevene".
ITUs kreativitetspris vil fra og med 2005 bli delt ut
hvert år i forbindelse med ITU-konferansen.
Konferansen åpnes torsdag 20. oktober kl. 10.00 på
Universitetsbiblioteket på Blindern, Auditorium 1, og i den
forbindelse vil vinneren offentliggjøres og prisen overrekkes.
Vinnerprosjektet presenteres i tillegg i en egen sesjon kl.
13.15–13.45 torsdag 20. oktober i undervisningsrom 2 på UB,
Blindern. |