Hele oppgaven kan lastes ned som et word dokument.
(795Kb) Innledning
Problemstilling:
Vi vil vise hvordan vi ved bruk av Informasjonsteknologiske hjelpemidler
utvikler og gjennomfører planarbeid i engelskfaget ved 9 klasse på Furnes Ungdomsskole.
Vi vil også vise hvordan vi velger å presentere planene for foreldrene
og begrunne de valg vi har foretatt i planen vedrørende bruk av Informasjonsteknologiske
hjelpemidler."
I eksamen for ADB1 for pedagogisk skolepersonell ved Høgskolen i Hedmark, har vi valgt
oppgave A. Vi vil lage en årsplan og et undervisningsopplegg i engelsk for 9 klasse ved
Furnes Ungdomsskole i Ringsaker. I denne besvarelsen har vi valgt å ta utgangspunkt i et
mulig prosjekt i Ringsaker kommune (se s.6). Ut fra oppgavelyden står det at vi skal lage
en fagplan. Med fagplan forstår vi en årsplan for faget. Vi vil vise hvordan man kan
bruke IT i engelskundervisningen for "... å utvikle elevens evne til å bruke
engelsk skriftlig og muntlig og stimulere dem til å samhandle med mennesker fra
engelskspråklige og andre kulturer"(L97
s.226).
Vi mener det er viktig for å få eleven til å nyttiggjøre seg av
informasjonsverktøy at lærerne aktivt bruker IT under planlegging og tilrettelegging av
undervisningen. Vi vil vise hvordan læreren kan gjennomføre dette.
Under "Tanker til slutt" har vi valgt å komme med noen betraktninger rundt
IT i Skolen (se side 28).
I utarbeidelsen av undervisningsopplegget gir vi følgende rammefaktorer:
- "Nina og Terje med PCn på ryggen."
- 7 maskiner knyttet i nettverk til Internett via proxy server.
- 3 9.klasser med 28 elever.
- 3 timer uka.
- Vi forutsetter at eleven er kjent med Internett surfing, og kan å bruke søkerroboter.
- At elevene er kjent med MS Word.
- Tilgjengelig programvare er MS Office, standard Internett applikasjoner, pedagogiske
programmer til bruk i undervisningen.
- Alle elevene har egen e-mail adresse gjennom Norsk Læremiddelsentral, og kan lese
e-posten via World Wide Web.
Videre vil vi vise hvordan vi for foreldrene vil redegjøre for opplegget. Vi vil
her grunngi ut fra en læringsteori om "å bruke for å lære". Vi vil vise
hvordan vi har tenkt å evaluere måloppnåelse og eventuelt nye mål som oppstår
underveis. Vi vil også gi noen retningslinjer for hvordan vi kan tenke oss et samarbeid
hjem - skole.
|