| 
 
Unikt 
pocket PC prosjektSom første! 
skole i verden vil det bli satt i gang et storskalaprosjekt med pocket PC ved 
Åmot ungdomsskole der alle elever og lærerepå 9. klasse trinnet ved 
skolen vil få pocket PC (lomme PC) med innebygd wlan kort (trådløst 
nettverkskort med Internett tilgang).
 
I konkurranse 
med flere andre skoler har Åmot ungdomsskole blitt valgt ut som prosjektskole av
ITU 
(Forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning). Bruk av lomme PC vil for 
lærere og elever stille skolen ovenfor nye og utfordrende måter å lære på, og i 
et slikt prosjekt vil pedagogikken måtte stå i fokus.  
Pedagogisk god 
brukLærerne på det involverte trinnet skrev i prosjektsøknaden at de tror at et 
prosjekt med pocket PC kan føre til nye og bedre samarbeidsmåter mellom lærere 
og elever. Det ble også framhevet at elever og lærere gjennom konkrete 
prosjekter også kan lære å jobbe sammen i utfordrende aktiviteter hvor ansvar 
for egen læring, samarbeidslæring, prosjektbasert læring er viktig og i et miljø 
der også lek og moro står sentralt.
 
Det er særlig 
Internett som har gitt skoler over hele verden nye pedagogiske muligheter de 
siste årene og Internett tilgang er en forutsetning for prosjektet. Gjennom bruk 
av Internett vil man i prosjektperioden vektlegge:  
  
  Publisering 
  av elevarbeider med multimedia innhold på nettet, også innhold spesielt 
  tilpasset pocket PC  
  Bruk av 
  Internett som informasjonskanal  
  Planer for 
  klassene på nett  
  La elevene 
  få tilgang til digitale læringsressurser og læremidler  
  
  Kommunikasjon (e-post og andre kommunikasjonsmåter som chat og ev. 
  videokonferanser)  
  
  Synkronisering av elevarbeider gjort med pocket PC mot elevenes digitale 
  mapper. Her vil pocket PC fungere som klient mot skolens server og elevens 
  hjemmeområde på skolens server.   
Andre måter å 
bruke pocket PC på som man vil undersøke bruk av er: 
  
  Mobilt 
  bibliotek (e-bøker)  
  Feltarbeid 
  (her finnes mye amerikansk programvare). Passer det i Norge? Regneark vil 
  kunne være svært nyttig.   
Skolen har 
gjennom redaksjonsansvaret for
Ungdomsavisa i desember måned to år på rad dekket begivenheter i forbindelse 
med utdelingen av Nobels fredspris. Gjennom dekningen av disse begivenhetene de 
siste to åra og ny dekning dette år, sitter skolen faktisk på svært mye 
arkivmateriale i form at tekst, lyd og film. Dette materialet kan brukes i 
undervisningen i mange sammenhenger f. eks. ved å utvikle digitale læremidler 
innenfor temaer som krig/fred og rikdom/fattigdom. 
Samarbeid og 
refleksjon over eget arbeid og praksisI 
prosjektsøknaden ble det framhevet at et prosjekt med pocket PC-er kan bidra til 
å øke samarbeidet mellom elevene, og at det med stor sannsynlighet vil føre til 
bedre og tettere samarbeid lærer/elev. Begge parter vil måtte erfare og vinne 
erfaringer i hvordan pocket PC kan bringe større mobilitet og fleksibilitet inn 
i skolehverdagen. Vi ser også store muligheter i at lærere og elever faktisk kan 
lære sammen og jobbe sammen på et likeverdig nivå i mange sammenhanger.
 
Prosjektet vil bli en del av det 
vanlige pedagogiske opplegget ved skolen og integreres inn i skolens
PILOT satsning.     
Alle skolens 
lærere er nå inne i en prosess, som en del av PILOT prosjektet, hvor man setter 
fokus på læring og bruk av digitale mapper i en ny digital verden. I en slik 
skolehverdag blir det viktig at både lærere og elever må reflektere over egen 
praksis og eget arbeid. Vi håper på og vil arbeide for at prosjektet vil 
videreutvikle:  
  
  Elevers 
  refleksjon over egen læring, egne læringsstrategier og egne læringsprosesser
  
  
  Læreres 
  refleksjon over egen praksis og egen veiledning i en digital verden
  
  
  
  Argumentasjon som drivkraft i læring med hensyn til bruk av håndholdte PC-er. 
  Vi vil ta elevene på alvor og trekke dem inn muntlig og skriftlig i 
  diskusjoner om hvordan pocket PC-er kan bidra til økt læringsutbytte eller 
  ikke.   
Fleksibel 
læring og organisering (mobil-læring)Pocket PC-er kan i større grad enn vi hatt muligheter til fram til nå, smelte 
sammen læring i skolen og læring utenfor skolen. Elevene vil få et 
arbeidsredskap som de kan bruke til læring både på skolen og utenfor skolen - 
enten det er i ”skoletida” eller i ”fritida”. Det er det Bridget Somekh på ITU 
konferansen 2002 kalte for
Learning unlocked from school (Powerpoint). Elever og lærere vil operere på 
forskjellige læringsarenaer. Læring skjer ikke bare på skolen, men i nesten alle 
sammenhenger.
 
Det er et 
selvsagt ønske at alle elever hjemmefra kan få tilgang til ressurser og mapper 
som ligger på skolens Intranett. Mange elever har denne muligheten og blir 
oppmuntret av sine foreldre/foresatte til å logge på, bruke Internett, lagre i 
Classfronter (som skolen bruker) osv. Andre elever har ikke hjemmedatamaskin med 
Internett. For disse elevene vil en håndholdt på mange måter erstatte denne 
muligheten. De kan ta med seg skolearbeid hjem og dagen etter synkronisere sitt 
arbeid til sitt eget område på skolens server. En håndholdt datamaskin vil slik 
fungere utjevnende og utjevne digitale skiller.   
Det beste er 
selvsagt alle elever har tilgang til læreressurser og kommunikasjon uansett hvor 
man er, men slik er ennå ikke verden. 10 til 20 % av elevene faller ennå utenom 
med tanke på egen maskin hjemme og spesielt Internett tilgang.  
Pocket PC-er 
kan pga. av sin størrelse ha bedre muligheter og gir flere muligheter på flere 
områder enn andre typer maskiner:  
  
  Pocket PC er 
  mye lettere å ta med seg enn en bærbar. Undersøkelser fra utlandet viser 
  faktisk at bærbare pc-er kan være ”for tunge” i mange sammenhenger.  
  
  
  Gruppestørrelse kan variere etter behov i forhold til oppgave og 
  vanskelighetsgrad.  
  Man kan ha 
  større muligheter til å gjøre skolehverdagen mer fleksibel. Man er ikke bundet 
  til bestemte rom når man skal utføre en oppgave. I det hele tatt vil det ikke 
  spille noen rolle hvor man befinner seg.  
  Håndholdt PC 
  har ikke ventetid. Den skrur seg på umiddelbart.
    
Samtidig som 
dette blir framholdt, må man være oppmerksom på at bruk av pocket PC- er må sees 
i sammenheng med bruk av stasjonære og bærbare pc-er - det ene utelukker det 
andre. Filmredigering egner seg ikke på en pocket PC, men på den annen side kan 
gjerne resultatet av filmingen og redigeringen tilrettelegges for pocket PC. 
Framdrift og 
kreativitetI 
løpet kort tid vil skolen få trådløst nettverk i tillegg til det eksisterende 
som er basert på kabel. Elevene er allerede involvert i prosjektet, og de vil 
også være medansvarlige for drift og vedlikehold gjennom egen TK gruppe (teknisk 
kompetansegruppe).
 
Så fort som 
mulig i januar måned vil det bli arrangert en workshop ved skolen der alle 
involverte - elever, lærere, foreldre og forskere i prosjektet - vil delta. 
Vi ber alle, 
som er involverte i prosjektet, allerede nå tenke på innovativ og framtidsrettet 
pedagogisk bruk av pocket PC med tanke på den kommende workshopen. Sammen kan vi 
skape en ny og inspirerende skolehverdag. 
 
 |