Unikt
pocket PC prosjekt
Som første!
skole i verden vil det bli satt i gang et storskalaprosjekt med pocket PC ved
Åmot ungdomsskole der alle elever og lærerepå 9. klasse trinnet ved
skolen vil få pocket PC (lomme PC) med innebygd wlan kort (trådløst
nettverkskort med Internett tilgang).
I konkurranse
med flere andre skoler har Åmot ungdomsskole blitt valgt ut som prosjektskole av
ITU
(Forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning). Bruk av lomme PC vil for
lærere og elever stille skolen ovenfor nye og utfordrende måter å lære på, og i
et slikt prosjekt vil pedagogikken måtte stå i fokus.
Pedagogisk god
bruk
Lærerne på det involverte trinnet skrev i prosjektsøknaden at de tror at et
prosjekt med pocket PC kan føre til nye og bedre samarbeidsmåter mellom lærere
og elever. Det ble også framhevet at elever og lærere gjennom konkrete
prosjekter også kan lære å jobbe sammen i utfordrende aktiviteter hvor ansvar
for egen læring, samarbeidslæring, prosjektbasert læring er viktig og i et miljø
der også lek og moro står sentralt.
Det er særlig
Internett som har gitt skoler over hele verden nye pedagogiske muligheter de
siste årene og Internett tilgang er en forutsetning for prosjektet. Gjennom bruk
av Internett vil man i prosjektperioden vektlegge:
-
Publisering
av elevarbeider med multimedia innhold på nettet, også innhold spesielt
tilpasset pocket PC
-
Bruk av
Internett som informasjonskanal
-
Planer for
klassene på nett
-
La elevene
få tilgang til digitale læringsressurser og læremidler
-
Kommunikasjon (e-post og andre kommunikasjonsmåter som chat og ev.
videokonferanser)
-
Synkronisering av elevarbeider gjort med pocket PC mot elevenes digitale
mapper. Her vil pocket PC fungere som klient mot skolens server og elevens
hjemmeområde på skolens server.
Andre måter å
bruke pocket PC på som man vil undersøke bruk av er:
-
Mobilt
bibliotek (e-bøker)
-
Feltarbeid
(her finnes mye amerikansk programvare). Passer det i Norge? Regneark vil
kunne være svært nyttig.
Skolen har
gjennom redaksjonsansvaret for
Ungdomsavisa i desember måned to år på rad dekket begivenheter i forbindelse
med utdelingen av Nobels fredspris. Gjennom dekningen av disse begivenhetene de
siste to åra og ny dekning dette år, sitter skolen faktisk på svært mye
arkivmateriale i form at tekst, lyd og film. Dette materialet kan brukes i
undervisningen i mange sammenhenger f. eks. ved å utvikle digitale læremidler
innenfor temaer som krig/fred og rikdom/fattigdom.
Samarbeid og
refleksjon over eget arbeid og praksis
I
prosjektsøknaden ble det framhevet at et prosjekt med pocket PC-er kan bidra til
å øke samarbeidet mellom elevene, og at det med stor sannsynlighet vil føre til
bedre og tettere samarbeid lærer/elev. Begge parter vil måtte erfare og vinne
erfaringer i hvordan pocket PC kan bringe større mobilitet og fleksibilitet inn
i skolehverdagen. Vi ser også store muligheter i at lærere og elever faktisk kan
lære sammen og jobbe sammen på et likeverdig nivå i mange sammenhanger.
Prosjektet vil bli en del av det
vanlige pedagogiske opplegget ved skolen og integreres inn i skolens
PILOT satsning.
Alle skolens
lærere er nå inne i en prosess, som en del av PILOT prosjektet, hvor man setter
fokus på læring og bruk av digitale mapper i en ny digital verden. I en slik
skolehverdag blir det viktig at både lærere og elever må reflektere over egen
praksis og eget arbeid. Vi håper på og vil arbeide for at prosjektet vil
videreutvikle:
-
Elevers
refleksjon over egen læring, egne læringsstrategier og egne læringsprosesser
-
Læreres
refleksjon over egen praksis og egen veiledning i en digital verden
-
Argumentasjon som drivkraft i læring med hensyn til bruk av håndholdte PC-er.
Vi vil ta elevene på alvor og trekke dem inn muntlig og skriftlig i
diskusjoner om hvordan pocket PC-er kan bidra til økt læringsutbytte eller
ikke.
Fleksibel
læring og organisering (mobil-læring)
Pocket PC-er kan i større grad enn vi hatt muligheter til fram til nå, smelte
sammen læring i skolen og læring utenfor skolen. Elevene vil få et
arbeidsredskap som de kan bruke til læring både på skolen og utenfor skolen -
enten det er i ”skoletida” eller i ”fritida”. Det er det Bridget Somekh på ITU
konferansen 2002 kalte for
Learning unlocked from school (Powerpoint). Elever og lærere vil operere på
forskjellige læringsarenaer. Læring skjer ikke bare på skolen, men i nesten alle
sammenhenger.
Det er et
selvsagt ønske at alle elever hjemmefra kan få tilgang til ressurser og mapper
som ligger på skolens Intranett. Mange elever har denne muligheten og blir
oppmuntret av sine foreldre/foresatte til å logge på, bruke Internett, lagre i
Classfronter (som skolen bruker) osv. Andre elever har ikke hjemmedatamaskin med
Internett. For disse elevene vil en håndholdt på mange måter erstatte denne
muligheten. De kan ta med seg skolearbeid hjem og dagen etter synkronisere sitt
arbeid til sitt eget område på skolens server. En håndholdt datamaskin vil slik
fungere utjevnende og utjevne digitale skiller.
Det beste er
selvsagt alle elever har tilgang til læreressurser og kommunikasjon uansett hvor
man er, men slik er ennå ikke verden. 10 til 20 % av elevene faller ennå utenom
med tanke på egen maskin hjemme og spesielt Internett tilgang.
Pocket PC-er
kan pga. av sin størrelse ha bedre muligheter og gir flere muligheter på flere
områder enn andre typer maskiner:
-
Pocket PC er
mye lettere å ta med seg enn en bærbar. Undersøkelser fra utlandet viser
faktisk at bærbare pc-er kan være ”for tunge” i mange sammenhenger.
-
Gruppestørrelse kan variere etter behov i forhold til oppgave og
vanskelighetsgrad.
-
Man kan ha
større muligheter til å gjøre skolehverdagen mer fleksibel. Man er ikke bundet
til bestemte rom når man skal utføre en oppgave. I det hele tatt vil det ikke
spille noen rolle hvor man befinner seg.
-
Håndholdt PC
har ikke ventetid. Den skrur seg på umiddelbart.
Samtidig som
dette blir framholdt, må man være oppmerksom på at bruk av pocket PC- er må sees
i sammenheng med bruk av stasjonære og bærbare pc-er - det ene utelukker det
andre. Filmredigering egner seg ikke på en pocket PC, men på den annen side kan
gjerne resultatet av filmingen og redigeringen tilrettelegges for pocket PC.
Framdrift og
kreativitet
I
løpet kort tid vil skolen få trådløst nettverk i tillegg til det eksisterende
som er basert på kabel. Elevene er allerede involvert i prosjektet, og de vil
også være medansvarlige for drift og vedlikehold gjennom egen TK gruppe (teknisk
kompetansegruppe).
Så fort som
mulig i januar måned vil det bli arrangert en workshop ved skolen der alle
involverte - elever, lærere, foreldre og forskere i prosjektet - vil delta.
Vi ber alle,
som er involverte i prosjektet, allerede nå tenke på innovativ og framtidsrettet
pedagogisk bruk av pocket PC med tanke på den kommende workshopen. Sammen kan vi
skape en ny og inspirerende skolehverdag.
|