| 
 Arbeidsplan 
samfunnsfagDet vil bli lagt stor 
vekt på å integrere bruk av PDA i opplegget. Elever som har sin PDA til 
reparasjon, kan så langt det er mulig samarbeide med elever som har maskiner som 
virker. Det er også avsatt tid på datarom. Rommet prioriteres elever som har 
PDA-er som ikke virker.
 
  
  
 TemaIrak
 
  
  
 TidsrammeUke 13 og 14 og avhengig 
av utviklingen noe tid etter påske.
 
  
  
 Mål- Få kjennskap til bakgrunnen for konflikten
 - Følge konflikten daglig i massemedier
 - Danne seg egne meninger om konflikten og gi uttrykk for disse skriftlig og 
muntlig
 - Bruke Internet aktivt
 - Få kjennskap til hvordan massemedier på nettet skildrer konflikten i tekst, 
bilder,
 animasjoner og film
 NB - 
Ingen annen krig i hele verdenshistorien ha 
fått slik dekning som denne krigen. Det er viktig at du følger med i aviser og 
på TV og danner deg et inntrykk av hva som skjer. 
  
  
 LæremidlerFilm om Saddam Hussein 
fra TV2
 Papiraviser
 Aviser og magasiner på nett (se under)
 www.vg.no
 www.aftenposten.no
 www.db.no
 BBC - svært grundig og med gode kart
 www.cnn.com
 http://www.washingtonpost.com
 Startside om Irak fra Skolenettet
http://skolenettet.ls.no/imaker?id=142582&malgruppe=0&trinn=0&omr=124563&mal=infoside
 Kart -
http://www.lib.utexas.edu/maps/
 Britisk skoleside om Irak -
http://www.dep.org.uk/activities/ge-activities/7/ge7activities.htm
 brændpunkt Irak (dansk) -
 Links to websites on Iraq
 
  
  
 
ArbeidsformerIndividuelt: X
 Gruppe: X
 Forelesning: X
 
  
  
  FristerInnlevering: All jobb du har gjort i løpet av uke 13, sendes lærere som 
vedlegg fredag 04.04. På denne måten får vi evaluert framdriften. Resten av 
oppgavene sendes inn fredag før påske.
 Framlegg: Oppgavene Kort meningsytring og Slik tror jeg krigen
vil ende med framførelse første samfunnsfagtime etter påske.
 
  
  
 
Arbeidsoppgaver 
(Elever som synes noen oppgavene er for vanskelige og for omfattende, må snakke 
med lærer slik at vi får laget egen plan for deg)
 
 Kart
 A - Finn 
digitalt kart over Irak. Skriv opp navnene på alle nabolanda:
 B - Hvis man skal kjøre bil fra Norge til Irak må du gjennom mange land. Hvilke? 
Hvor lang tid tror du en slik tur tar under  normale forhold?
 C - Er Irak større enn USA i utstrekning? Sammenlign størrelser:
 D - Er Irak større enn England i utstrekning? Sammenlign størrelser:
 E - Er Irak større enn Norge i utstrekning? Sammenlign størrelser:
 Faktafil om 
Irakhttp://www.dep.org.uk/globalexpress/7/page2.htm
 Lag 5 spørsmål om Irak ut fra opplysninger du finner om Irak. Gå sammen 2 og 2. 
Send spørsmålene til hverandre over infrarødt eller Bluetooth. Du kan gjerne og 
”beame” til andre i klassen. Svar så tilbake på samme måte
 TidslinjeI samme faktafil om Irak finner du også en tidslinje. Gjør det samme som i 
foregående oppgave.
 Bilderhttp://www.irak.undervisningsavisen.dk/modules.php?name=News&file=article&sid=17
 Lim Irak bilder som du finner på det danske nettstedet brændpunkt Irak 
inn i et Word dokument. Lag tekster under bildene som gir en beskrivelse av 
bildet.
 Bilder 2Finn minst 6 nye bilder fra Irak konflikten på Internet i utlandske aviser som 
er PDA ”vennlige” (under 220 punkter i bredden). Lim dem inn i et Word 
dokumentet. Oppgaven skal være ferdig fredag før påske. Utveksle gjerne bilder 
med ”naboen” og samarbeid om tekst til bildet. Om bildet er for stort, må bildet 
behandles i et billedbehandlingsprogram.
 Språkanalyse 
av overskrifterJobb 2 og 2 og snakk med lærer om oppgaven er vanskelig. Beam gjerne 
overskrifter til hverandre.
 Finn minst 10 overskrifter om krigen og lim disse inn i et Word dokument.
 Er overskriften krigshissende? Merk den da med rødt.
 Er overskriften nøytral? Merk den da med rosa.
 Er overskrifter skrikende og tar en stor del av framsida? Merk dem da med blått.
 Er det noen overskrifter som ikke passer inn i noen av kategoriene. Merk dem da 
overhodet ikke.
 Hva 
føler/mener du om krigen?http://www.dep.org.uk/activities/ge-activities/7/ge7feel.htm
 Se på skjemaet som du også får på papir og på engelsk om meninger og følelser om 
krigen. Kryss av 3 uttalelser (statements) som best gir uttrykk for dine 
følelser/meninger. Dette blir utgangpunkt for diskusjon i klassen.
 Kort 
meningsytring - (100 
ord – tell ordene i tekstbehandleren)Skriv en kort artikkel eller innlegg der du må bruke alle disse 5 ordene:
 diplomatisk løsning, kompromiss, forhandlinger, hellig krig og fred. 
Vær oppmerksom på at dette innlegget må du regne med å lese opp i klassen.
 Spørsmål til 
folkGå sammen 3 og 3. Lag 3 spørsmål til 3 voksne folk om deres mening om krigen. 
Still spørsmålene og skriv ned svarene i gruppa. Hver enkelt i gruppa stiller 
spørsmålet til 1 person utenfor skoletida. NB – det er ikke aktuelt å gå på 
Rena. Det har vi ikke tid til. Bruk PDA som båndopptager/mikrofon når dere 
stiller spørsmål og når dere får svar.
 Slik tror 
jeg krigen vil ende..Skriv minst 50 ord om dette.
 Multimedia 
på nettetBruk nettaviser og finn ut hvordan avisene bruker multimedia for å dekke krigen. 
Du kan f. eks. svare slik:
 CNN – film, klikkbare kart, lyd, animasjoner og lysbilder med tekst og lyd
 Saddam 
HusseinSkriv et leksikon artikkel om Sadam Hussein (minst 40 ord). Illustrer med bilde.
 Husk at leksikon artikler er egen sjanger.
 EkstraGjør det samme med Georg Bush. Illustrer med bilde.
 
 Evaluering
 Arbeidsinnsats med oppgavene, innleverte arbeider og muntlig framføring. Teller 
også på norsk karakter muntlig som skriftlig..
 
 
 |