Nylig fikk skolen førsteprisen for den beste
nettskoleavisside. Også i fjor vant Åmot skole denne prisen.
Elevene som
journalister
Forut for IKT-suksessen ved Åmot
skole, ligger solid planlegging og stort engasjement fra
lærere og andre ansatte ved skolen. De har hatt tro på at
skoleelever kan lage Internettsider, og at elevenes
hjemmesider kan ha interesse langt ut over egen skole og
lokalsamfunn.
Lærerne fikk rett. Elevene viste at de mestret å lage
Internettsider da Birkebeinerrennet 1999 gikk av stabelen. Da
gikk reportasjegrupper ut i løypa og laget rykende ferske
reportasjer med bilder som de selv la ut på Internett. - Men,
som det står i prosjektets konklusjon: En viktig forutsetning
for å lykkes er at begivenheten det dreier seg om har
interesse ut over lokalsamfunnet. Og det hadde
Birkebeinerrennet, noe responsen på sidene viser.
Jenter og data
Skolen
er spesielt opptatt av jentenes IKT-kompetanse, og at IKT ikke
skal være bare en "guttegreie". Dette har sin naturlige
forklaring i at Åmot ungdomsskole har vært en av
departementets (Kirke-, utdannings- og
forskningsdepartementets - KUF) prosjektskoler, der jenter og
IKT har vært et satsningsområde. 70 prosent av jentene på
skolen ønsket å delta i prosjektet, der jentene kunne bygge
sin egen PC. Og jentene bygget sin egen PC, samt installerte
Windows 95 på en skoledag.
Gutter og data
Det er
en kjent sak at mange gutter er bitt av spillebasillen. Ifølge
erfaringer kan gutter tilbringe over 20 timer foran
dataskjermen, helt oppslukt av spill. De fleste jenter får
ikke et slikt forhold til spill. Jentene bruker spill bare til
rekreasjon, i pauser for eksempel fra lekser. Likevel har
spørreundersøkelser vist at jentene på Åmot ungdomsskolen også
bruker en god del tid på spill. Mye tyder også på at
Internett, og særlig pratekanaler, er jentenes spillarena.
Lærernes holdning
Selv
om de fleste lærere kanskje mener at bruk av pratekanaler er
unyttig bruk og spill av tid, mener de at skolen likevel også
bør åpne for denne "unyttige" bruken hvis dette kan skape
fascinasjon for data og datamaskiner. E-post er også brukt mye
på "Jentekveldene", der det har vært fra 15 til 30 jenter
samlet. Når man bruker pratekanaler, får man også skrive- og
lesetrening, og man må ta stilling til hva andre skriver, og
svare på dette, og forholde seg til andre mennesker.
Informasjonshenting
Informasjonshenting
via Internett og arbeid med særoppgaver og Internettaviser
endrer på mange måter lærerrollen. Under prosjektperioder blir
læreren mer tilrettelegger. Det blir elevenes ansvar å
framskaffe informasjon til prosjektet de arbeider med. Dette
er for de fleste elever utfordrende og spennende og gjør
arbeidet meningsfullt.
Kompetanseoppbygging
Flere av
skolens ansatte har dette året fortsatt studiene i ADB,
administrativ databehandling for lærere, ved Høgskolen i
Hedmark. Disse lærerne har nå 20 vekttall eller mer i
IT-utdanning. Alle prosjektoppgavene som ble laget i
forbindelse med studiet dette året hadde et jenteperspektiv i
bunn, noe lærerne mener har vært svært nyttig og vil bli svært
nyttig i den framtidige satsningen.
Krav til
Internettsider
På Åmot ungdomsskole har man
funnet fram til enkle krav som må oppfylles for at sidene skal
være brukervennlige. For den som er på jakt etter nyttige tips
og ideer til sin egen skole, kan hjemmesidene til Åmot
ungdomsside sikkert være til god hjelp.
Valgt til ENIS
skole
ENIS skal være et nettverk av europeiske
skoler for å kunne utføre pilot prosjekter i bruk og utvikling
av IKT (informasjons- og kommunikasjons teknologi). Hensikten
er å satse på skoler som allerede har stor erfaring i bruk av
IKT. Nettverket skal våre en ressurs for andre skoler i det
europeiske skolenettet, og hensikten er at ENIS skolene kan
teste ut nye ideer og teknologier. Åmot ungdomsskole er en av
skolene i Norge som er blitt valgt til ENIS skole.
Siste nytt
Helt
rykende ferskt nytt fra Åmot ungdomsskole, var deltakelse på
"Kvinner viser vei", som ble arrangert i Vikingsskipet på
Hamar nylig. Her la jentene fra skolen ut reportasjer
fortløpende (se nederste lenke under).
Lenker
Åmot ungdomsskole
Prosjekt Jenter bygger
egen PC
Konklusjon
Birken
Evaluering
Erfaringer
Årets
skoleavisside
Åmot
ungdomsskole og ENIS
Ta
en titt selv!
Jenter
på veven
Høgkolen i
Hedmark
ENIS
forklaring
ENIS på
engelsk
ENIS
EUN
Også
representert på Kvinner viser vei