Åmot ungdomsskoles nettsider!


 

OL-BULLETIN NR. 1

STEMNINGSRAPPORT FRA HEDMARKEN OG OL-BYEN HAMAR

Snøen har lavet ned mer eller mindre i hele vinter. Allikevel påstås det at vi bare har fått halvparten av nedbøren vi skal ha i vinter. Fortsetter det slik har vi brøytekanter 17. mai, og Mjøsisen blir liggende til midt i juni. Og når alt smelter kanskje vi kan ro i Strandgata slik som i 1927?

Riktignok har vi ikke snørekord slik som i "hovedbølet" på Lillehammer, men mer enn nok snø til at det alltid er like spennende når du kommer til et kryss - kommer det bil fra siden eller gjør det ikke? Se bilen kan du nemlig ikke. I hvert fall ikke før det er for sent. For du må minst midtveis ut i krysset for å se om det kommer noen eller ikke.

De siste dagene har kommunen plutselig funnet ut at det er greit å kunne se om du møter noen. Så derfor har de begynt å rydde bort snøen. Og mens det tippes snølass etter snølass i Mjøsa er gatene stengt for rydding, og du må finne andre veier der du fortsatt ikke ser. Men kanskje det blir bra til slutt?

Vegvesenet har beredskap. Det betyr bl.a. at vi skal ha "svarte veier". Det gjelder også bygdeveier der det kjører 30-40 biler i døgnet slik som bussveien fra Rudshøgda til Avskåkålia. For i en fjorten dagers tid er det plutselig blitt VIP-vei. Og VIP-ene kan ikke kjøre på snø. Hvis du ikke vet hva "svarte veier" er kan jeg fortelle at det er sommerføre. Og det skal være i et distrikt hvor vi er vant til og trives med hvite veier om vinteren.

Men hvordan skal vegvesenet greie å holde veiene "svarte". Etaten finnes over hele landet. Så derfor er det innleid folk og maskiner fra andre distrikter. Vi ser stadig "gule biler" med Statens Vegvesen Aust-Agder (eller andre fylkesnavn) malt på døra. I utgangspunktet skulle det være en grei måte å løse problemet på. Men så var det lokalkunnskapen. Det er ikke å vente at alle nordmenn er lommekjent i Mjøsområdet, selv om vi er "verdens navle" for en stakket stund. Men den manglende lokalkunnskapen gir enkelte rare utslag - slik som for eksempel at veier som overhodet ikke skal brukes under OL blir vedlikeholdt slik at man nesten skulle tro at det var verdens motorvei nummer 1.

Men veiene skal være "svarte". For å få til det tyr vegvesenet til drastiske virkemidler. I dag som det er 10 kuldegrader saltes det så skikkelig at det renner bekker i vegkantene. Vannet er så salt at det kunne være fristende å sette ut levende torsk. Eller kanskje vi skulle begynne med attåtnæring med lakseoppdrett i veggrøftene? Mens fuglene dør i hopetall. De spiser nemlig saltet fra vegkanten slik som de gjør med grus om sommeren, for å rense fordøyelsesorganene sine. Men fuglene tåler ikke saltet. Jeg tror ingen hadde regnet med at OL skulle bli en trussel for småfuglbestanden i innlandet.

LOOC setter nok pris på at det blir mindre glatt. For mange innleide sjåfører, enten det er militære eller frivillige, mangler trening i å kjøre på snødekte veier. Kanskje noen også syns det er litt spennende å prøve en Volvo 850 skikkelig - holder den de målene reklamen og testførerne påstår? Særlig de uniformerte kjører som om de hadde veien alene, og overser fartsgrenser og vikepliktregler elegant. Det har kommet mange klager fra publikum, og politiet har sagt at de skal være spesielt oppmerksomme på saken. For selvfølgelig har ikke disse sjåførene særrettigheter.

LOOC's bilflåte har blitt kraftig redusert de siste dagene. Det har gått hardt utover hvite karosserideler med blå snøkrystaller på. En lokal Volvoforhandler har avtale om å reparere karrosseriskader på LOOC-bilene. Verkstedet kjører nå døgnkontinuerlig med treskiftsordning. Den enes død er den andres brød, er det et ordspråk som sier. Jeg syns det passer bra her.

Rundt på vegene har det kommet opp en masse nye skilt. De viser hvor vi skal kjøre, men jeg tror ikke hedmarkingene skjønner at vi må reise i helt andre retninger og på andre veier enn det vi har gjort de siste 50 åra. Så jeg tror politi og andre vaktmannskaper får nok å gjøre.

De nye skiltene har bilde. Bilde av ulike idrettsstjerner fra steinalderen. Det ser ut som de er tegnet av en som ikke kan tegne. Piktogrammer heter det visst. Fint skal det være. Men det stemmer ikke helt. De som skal på short-track i Nordlyshallen kan se forgjeves etter dette piktogrammet på skiltene. For der har de bare plass til kunstløppiktogrammet. Så skal du på short-track må du late som du skal på kunstløp hvis du skal finne fram og ikke er kjent.

Alle A-ene er det også mange som lurer på. Det er for de som er så viktige i systemet at de ikke har behøvd å lære seg mer enn første bokstaven i alfabetet, IOC-medlemmer og lignende. A-en er brukt for at man skal være sikker på at de finner fram. Det sies i hvert fall på folkemunne, selv om alle vet at A er forkortelse for Akkreditert, selv om ingen vet nøyaktig hva det betyr.

Og så var det elgen. Den har dårlig trafikkultur, risikooppfatning mangler den også. Det er så mye snø at den trekker ned til veier og jernbanelinjer. NSB har leid inn helikopter med varmesøkende kamera for å lokalisere dyrene slik at de kan få jagd dem bort fra skinnene. Selv om krattrydding har foregått i hele sommer er det ikke nok. For med et tog hver tiende minutt har ikke NSB tid til elgpåkjørsler. Elgpåkjørsler skaper problemer på veiene også.

Men NSB har også store problemer med materiellet. Lokomotivene tåler ikke kuldegrader! Snart er det unntaket at et tog er i rute på Hamar, enten det kommer nord- eller sørfra. Det ene toget etter det andre må inn til reparasjon. Det er ikke lenger enn en ukes tid siden et av motorvognsettene mistet motoren slik at toget måtte taues til Hamar! Til hjelp har de leid inn utrangert togmateriell fra andre land. Og de har kjøpt inn gamle utrangerte danske diesellokomotiver som er så rustne at de ser ut som tesiler og støyer slik at lokførerne nekter å kjøre dem, selv med hørselsvern. Det påstås at NSB har betalt seks tusen kroner stykket, og det burde si det meste om tilstanden til lokomotivene. Selv om de primært skal brukes på godstog.

Ellers har busstrafikken økt drastisk utover mot der jeg bor. Som nærmeste nabo har jeg nemlig mediesenteret. Nå er det snart like mange busser til og fra som det før var biler totalt. Og omtrent like mange LOOC-biler attpå.

I Hamar praktiseres vikepliktreglene litt spesielt. Tidligere UP-sjef Leif N. Olsen uttalte en gang til NRK at i Hamar stopper de for en bil som kommer ut fra et portrom hvis den kommer fra høyre. Det er ikke så langt fra sannheten. Og det skaper selvfølgelig problemer for en som ikke kjenner den spesielle "vikepliktkulturen".

Hedmarkingen er litt treg, og man skal ikke forvente verken at han har skjønt at det er forskjell på små og store veier eller at det er bedre å stoppe for en buss som kommer fra venstre enn å pukke på retten sin. Men det har ikke vært biler på Hedmarken mer enn 90-100 år, så det er fortsatt håp! I mellomtiden venter vi som bor her på den store premiesmellen i en av Hamars mange (uoversiktlige) kryss.

Hedmarkingen er ikke spesielt verdensvant. Det så jeg tydelig på Rema 1000 her om dagen da en tysker skulle proviantere øl (ellers har jeg hørt at det fleste gjorde det i hjemlandet for å unngå prissjokk, men ryktene om høye ølpriser har tydeligvis ikke nådd alle). Det var da tyskeren skulle betale at Hedmarkingen viste i praksis at han ikke er altfor mye bereist, og at fleksibilitet ikke er det han er mest kjent for. For det første var det problemer med språket. Det er tross alt litt forskjell på høytysk og "hedmarking", så det er forståelig. Men da han i tillegg skulle betale for de innkjøpte edle varer hadde han bare tyske mark og dollar. Og det kunne selvfølgelig ikke kassadamen ta i mot. Han forsøkte videre med Visa og andre kredittkort uten at det hjalp det minste. Om det ble noe av handelen vet jeg ikke, men dagen etter sto det plakat på døra om at de ikke tok i mot utenlandsk valuta. Og den var skrevet på norsk! Vi fornekter oss ikke.

Og i morgen starter OL for alvor - i hvert fall for oss. Da får vi nemlig besøk fra Pittsburg av apotekeren Ron. Hans store hobby er å reise på OL rundt i verden, og han har vært på de fleste de siste 20 åra, både sommer og vinter. Det skal bli gøy!

HEIA NORGE! 

                                     100294ju

 


Virksomhets-leder

Rådgiver

Spes.ped. koordinator

FAU


 

ForsideSkolen vår | Prosjekter | Elevsider | Ansatte
| Nettsteder | Arkiv |
English

Send oss gjerne kommentarer om skolens hjemmesider!