Vi har i dette kapitlet valgt å presentere deler av tallmaterialet som vi mener er representative for problemstillingen. Vedlagt er det fullstendige innsamlede tallmaterialet.
Spørreundersøkelsen ble gjort i 8. 9. og 10.klasse ved Åmot Ungdomsskole. Til sammen deltok 125 elever. Kjønnsfordeling var som vist under;
Elevene ble spurt om de hadde datamaskin/Internett hjemme. De fikk 3 alternativer hvor de skulle krysse av for hva som passet best. Resultatet ble ganske overraskende da det var kun 25 elever som oppgav at de ikke hadde verken datamaskin eller Internett hjemme. 99 hadde datamaskin hjemme og 53 av disse hadde også Internett. Her hadde vi et avvik på 1, som ikke hadde svart.
Ser vi på forskjellen mellom jenter og gutter, ser vi at en liten overvekt gutter har datamaskin hjemme i forhold til jentene;
Fordelingen er omtrent lik når vi ser på de som har Internett hjemme.
Forskjellen er derimot tydelig når vi ser på dem som ikke har datamaskin hjemme. Her er mange flere jenter som ikke har datamaskin sammenlignet med guttene;
Vi ville også finne ut hva slags tilgang elevene hadde til datamaskinen hjemme. Vi ga de som hadde datamaskin hjemme, følgende alternativer;
- Har egen, privat maskin
- Bruker familiens så mye jeg vil
- Bruker familiens til bestemte tider
- Bruker familiens sjelden
- Bruker ikke data/Internett hjemme
Svaralternativene var "Datamaskin" og "Internett". Vi har valgt å presentere dette spørsmålet i to punkter, ett for Datamaskin, og ett for Internett.
Resultatet viser oss at et stort flertall av elevene enten har egen privat maskin, eller disponerer familiens (så mye de vil). Det var en god del flere gutter enn jenter som enten hadde egen maskin eller brukte familiens datamaskin (så mye de ville). Det var få av de som besvarte spørsmålet (4) som sjelden eller aldri brukte datamaskinen hjemme.
Når det gjelder bruken av Internett var også her det store flertall faste brukere. Ganske mange hadde faste tider hvor de kan bruke Internett, og i diagrammet nedenfor har vi slått sammen kategoriene, "Egen privat maskin", "Familiens så mye en vil" og "Familiens til bestemte tider".
Kun et fåtall av de som svarte på spørsmålet brukte sjelden eller aldri Internett (3stk.).
Undersøkelsen viser ingen kjønnsforskjell ved bruk til lekser(stil, oppgaver) og bruk av Internett. Positivt er det at de fleste som har tilgang til maskin bruker denne.
Lekser (stil, oppgaver) |
Mye bruk |
Bruker av og til |
Lite bruk |
Jenter |
10 |
24 |
8 |
Gutter |
11 |
30 |
7 |
Internett |
Mye bruk |
Bruker av og til |
Lite bruk |
Jenter |
15 |
11 |
1 |
Gutter |
16 |
13 |
2 |
Når det gjelder spill viser det seg ,som ventet, at guttene prioriterer dette , mens jentene i stor
grad spiller av og til. Både jenter og gutter spiller få som ikke spiller.
Bruker spill |
Mye bruk |
Bruker av og til |
Lite bruk |
Jenter |
9 |
27 |
4 |
Gutter |
33 |
17 |
1 |
Som ventet er jentene mer interessert i å skrive (brev, dagbok) enn gutter. Det er forholdsvis mange gutter som skriver lite.
Skriver (brev, dagbok osv) |
Mye bruk |
Bruker av og til |
Lite bruk |
Jenter |
19 |
16 |
8 |
Gutter |
5 |
18 |
19 |
Det viser seg også at verken jenter eller gutter bruker maskin til matematikk i særlig grad. Dette kan tyde på at Excel brukes lite i hjemmearbeid, naturlig nok da ikke alle elevene disponerer maskin hjemme og det derfor ikke gis oppgaver ment for datamaskin.
Matematikk |
Mye bruk |
Bruker av og til |
Lite bruk |
Jenter |
0 |
3 |
28 |
Gutter |
0 |
8 |
30 |
Noe uventet var det at guttene var ivrigere til å tegne enn jentene:
Tegner |
Mye bruk |
Bruker av og til |
Lite bruk |
Jenter |
1 |
22 |
11 |
Gutter |
10 |
16 |
15 |
Svarene fra elevene tyder på at mange ikke var helt klar over hva programmene de brukte het . Eksempelvis hadde elever krysset av på både Win95, Win98 og WinNT samtidig. Naturlig nok viste det seg at elevene i 8. klasse kjente navnene dårligst. Guttene kjenner programmene noe bedre enn jentene. De programmene de kjente best var:
Program |
Jenter |
Gutter |
Word |
32 |
41 |
Win95 |
21 |
27 |
Powerpoint |
15 |
22 |
Win98 |
13 |
23 |
FrontPage |
15 |
15 |
Ved skolen er det blitt arrangert såkalte jente og guttekvelder. Dette er kvelder som bare jenter, eller bare gutter har adgang til. Vi lurte litt på hvor populære disse kveldene er, og hvor mange som faktisk deltok på disse kveldene. På spørsmålet; Har du vært på jente/guttekvelder fikk elevene svaralternativene; Ofte, Noen ganger og Aldri.
Sum jenter |
Sum gutter |
|
Ofte |
14 |
13 |
Noen ganger |
44 |
30 |
Aldri |
6 |
17 |
Resultatene viser klart at jentene er mer aktive brukere av tilbudet enn gutta er. Det er like mange som bruker tilbudet ofte, mens jentene er flinkere til å benytte seg av tilbudet noen ganger enn gutta. At det kun er 6 jenter som aldri har benyttet seg av tilbudet, synes vi svært positivt. Særlig når vi vet at 3 av disse oppgav lang vei/ingen transport som grunn til at de aldri hadde vært på jentekveld.
Årsaken til at elever ikke har vært på jente/guttekvelder, ligger stort sett på at de ikke har tid, bor for langt unna, eller er ikke interessert. Noen har av de har også utstyr hjemme og så ikke poenget med å møte opp.
Interessant var det jo å finne ut hva elevene likte best ved disse kveldene. Vi ga dem mulighetene til å nummerere alternativene ut ifra hvordan de likte tilbudene.
Sum jenter |
Sum gutter |
|
Fikk bruke Internett fritt |
55 |
39 |
Fikk jobbe fritt |
39 |
22 |
Trengte ikke være flink |
31 |
20 |
Fikk hjelp ved vanskeligheter |
14 |
2 |
Var bare jenter/gutter der |
10 |
4 |
Fikk lære mye data |
8 |
4 |
Det er tydelig at målet om at kveldene skulle være mest mulig fri, og lite styrt har vært en suksess blant elevene. Vi merker oss at jentene er flinkere til å krysse av på alternativene enn gutta. Prioritetene er de samme hos begge kjønn. Det er tydelig at fri tilgang til Internett er en forutsetning for å ha slike åpne kvelder.
Vi ville finne ut hvem elevene trives best sammen med når de jobber med data. Vi spurte spørsmålene; "Hvem liker du best å sitte sammen med når du lærer data, når du arbeider med fag på datarommet, når du driver med Internett og når du "leker" med data." Svaralternativene elevene fikk var; "Jente, Gutt og Ingen betydning." Resultatene var ganske klare. De store flertall av elevene, 81 til 86, mente det var ingen betydning hvem de satt sammen med. Fordelingen på kjønn viste samme holdning hos begge kjønn. Litt lavere var det når det gjaldt bruken av Internett, selv om 68 fortsatt mente det var ingen betydning hvem de satt sammen med
Ingen betydning |
Jenter |
Gutter |
I alt |
Lærer |
45 |
41 |
86 |
Arbeider |
42 |
42 |
84 |
Internett |
33 |
35 |
68 |
Leker |
43 |
38 |
81 |
18 jenter foretrakk jenter ved disse aktivitetene (28 ved bruk av Internett), mellom 9 og 20 gutter foretrakk gutter (ved bruk av Internett).
Åmot Ungdomsskole har drevet i de senere år med en jentevinkling når det gjelder satsingen på data. Interessant, synes vi det ville være å finne ut elevenes reaksjoner og erfaringer på denne satsingen. Vi spurte derfor elevene hvem de syntes får mest oppmerksomhet når de har dataundervisning på skolen, er på datarommet, har prosjekter med data og når de skal finne noe på data. Resultatene viser at det store flertallet, 77 til 102, mente at jentene og guttene får like mye oppmerksomhet.
Like mye oppmerksomhet |
Jenter |
Gutter |
I alt |
Dataundervisning |
44 |
33 |
77 |
På datarommet |
53 |
45 |
98 |
Prosjekt |
55 |
47 |
102 |
Finn noe.. |
54 |
45 |
95 |
En kuriositet er det jo at det er veldig få av jentene (1 til 7) som oppfatter at jentene får mer oppmerksomhet enn gutta, mens noen flere gutter (6 til 19) synes at jenter får mer oppmerksomhet. Det store flertall av begge kjønn synes alle får lik oppmerksomhet.
Jentene mest oppmerksomhet |
Jenter |
Gutter |
Dataundervisning |
7 |
19 |
På datarommet |
1 |
11 |
Prosjekt |
1 |
6 |
Finn noe.. |
6 |
10 |
Svært få jenter synes de får spesiell oppmerksomhet, noen flere gutter synes jentene får spesiell oppmerksomhet merker guttene jentevinklingen bedre enn jentene?
Guttene mest oppmerksomhet |
Jenter |
Gutter |
Dataundervisning |
7 |
7 |
På datarommet |
7 |
4 |
Prosjekt |
7 |
6 |
Finn noe.. |
1 |
4 |
Noen flere jenter synes guttene får mer oppmerksomhet enn dem og noen gutter synes også det Kan dette tyde på at jentevinklingen er for diskre`?
For å prøve å kartlegge forskjellige holdninger til data, ville vi finne ut hvordan elevene så på følgende påstander; "Data er viktigst for jenter", "Jenter må kunne data for å få jobb", "Jenter er flinkere til å lære data", "Jenter liker best å drive med Internett", "Jenter liker best dataspill". Svaralternativene var; "Enig", "Likt for begge kjønn", "Viktigst for gutter".
Resultatet under viser at de aller fleste elevene, både jenter og gutter, mente at det ikke er noen kjønnsforskjell i deres holdning til data.
Likt for begge kjønn |
Jenter |
Gutter |
I alt |
Data viktigst for jenter |
62 |
57 |
119 |
Jenter kunne data for å få jobb |
56 |
49 |
105 |
Jenter er flinkere til å lære data |
56 |
45 |
101 |
Jenter liker best å drive med Internett.. |
46 |
35 |
81 |
Jenter liker best dataspill |
33 |
12 |
45 |
Unntaket kom på den siste påstanden som gjaldt dataspill. Her var det 71 som mente at gutter likte best dataspill. Dette var vel heller ingen overraskelse.
Svarene fra elevene tyder på at mange ikke var helt klar over hva programmene de brukte het . Eksempelvis hadde elever krysset av på både Win95, Win98 og WinNT samtidig. Naturlig nok viste det seg at elevene i 8. klasse kjente navnene dårligst. Tendensen er også her at guttene kjenner programmene noe bedre enn jentene. De programmene de kjente best var:
Program |
Jenter |
Gutter |
Word |
38 |
38 |
Win95 |
29 |
59 |
Powerpoint |
20 |
25 |
Win98 |
26 |
58 |
FrontPage |
27 |
30 |
WinNT |
3 |
23 |
Vi ville finne ut hvor mye elevene brukte Internett hjemme og stile spørsmålet; "Hvor ofte bruker du Internett hjemme?" Svaralternativene var; "Hver dag", "Flere ganger i uka", "Sjelden" og "Aldri". 46 av de 53 elevene som hadde Internett hjemme bruker det flere ganger i uka eller hver dag. Summen av de som bruker Internett hjemme er mye høyere enn antall elever som tidligere har oppgitt at de har Internett hjemme. Forskjellen er tror vi har til dels årsak i feilsvar og til dels årsak i at elevene bruker Internett hjemme hos hverandre.
Bruk av Internett hjemme |
Jenter |
Gutter |
Hver dag/flere ganger i uken |
22 |
24 |
Sjelden/aldri |
12 |
15 |
Når det gjelder kjønnsforskjellen ser vi at det er liten forskjell på gutter og jenter og bruken av Internett hver dag eller flere ganger i uka;
Vi ville også finne ut hvor ofte elevene bruke Internett på skolen. Vi ga de samme svaralternativene. Tydelig var det at Internett blir mer brukt hjemme enn på skolen. Alle klassene hadde ikke tilgang til datarom og Internett da denne undersøkelsen ble gjort.
Bruk av Internett på skolen |
Jenter |
Gutter |
Hver dag |
0 |
0 |
Flere ganger i uken |
19 |
20 |
Sjelden/aldri |
41 |
33 |
Resultatet viste at ingen av elevene brukte Internett hver dag. 39 av elevene mente de brukte Internett flere ganger i uka, mens 73 mente de brukte det sjelden på skolen. Det store tallet på sjelden bruk, skyldes nok heller mangel på tilgang enn lyst til å bruke. Når det gjelder kjønnsforskjellen mente flere jenter enn gutter at du brukte Internett sjelden på skolen.
Vi ville prøve å finne ut hva elevene bruker Internett til, både hjemme og på skolen. Er det noen forskjell på gutter og jenters bruk ? Her kunne elevene svare hva de ville, de fikk ikke oppgitt noen alternativer. Vi har prøvd å samle "trådene" og finne ut hva som går igjen i svarene til elevene.
Hjemme |
Jenter |
Gutter |
Ialt |
|
Skrevet/mottatt e-mail |
21 |
20 |
41 |
|
Spilt |
7 |
18 |
25 |
|
Chattet med andre |
16 |
15 |
31 |
|
Søkt etter fagstoff |
11 |
8 |
19 |
|
Søkt etter hobbystoff |
9 |
12 |
21 |
|
Surfet på nettet |
17 |
21 |
38 |
|
Skolen |
Skrevet/mottatt e-mail |
37 |
30 |
67 |
Spilt |
5 |
11 |
16 |
|
Chattet med andre |
30 |
27 |
57 |
|
Søkt etter fagstoff |
30 |
27 |
57 |
|
Søkt etter hobbystoff |
9 |
30 |
39 |
|
Surfet på nettet |
28 |
35 |
63 |
Resultatet viser et stort og allsidig bruk av Internett og at det ikke er store forskjeller mellom hva de bruker nettet til på skolen og hjemme. Noen flere bruker Internett til spill hjemme enn på skolen, og søk etter fagstoff foregår for det meste på skolen.
Det er liten forskjell på jenters og gutters bruk av nettet,men ser vi at det er flere gutter enn jenter som bruker Internett til spill. Flest gutter er det også som søker etter hobbystoff på Internett.
Hva synes så elevene om data/Internett. Hva er det som gjør at elevene liker data og Internett ? Her fikk også elevene skrive hva de ville. Vi har gruppert noen av svarene i denne tabellen;
Sum jenter |
Sum gutter |
I alt |
|
Underholdning |
15 |
18 |
33 |
Chatte |
21 |
9 |
30 |
Surfe |
25 |
3 |
28 |
Lærerikt |
11 |
9 |
20 |
Informasjonssøking |
6 |
12 |
18 |
Sende/motta mail |
14 |
3 |
17 |
Vi merker oss at jentene har gjort flere valg enn guttene på dette spørsmålet ( 99 jenter og 71 gutter), noe som tyder på at jentene er mer bevisst på hva de liker enn gutta.
Svært få elever svarte på dette (10).Svarene viste ingen bestemte tendenser eller felles holdninger. 3jenter og 7 gutter svarte i alt. 7 ulike svar med stort sett en elev pr svar.3 syntes Internett tar for lang tid. Andre argumenter: dyrt, blir formye data, vondt i hodet. Dette tyder på svært liten motvilje mot faget.
Litt interessant er det å finne ut hva jentene mener gutta liker best, og hva gutta mener jentene liker best. Her var det heller ingen svaralternativer, elevene skulle her skrive stikkord. Først på hva de mente jentene likte best ved data/Internett, så hva de mente guttene likte best ved data/Internett.
Hva du mener jentene liker best |
Hva du mener guttene liker best |
|||
Jenter |
Gutter |
Jenter |
Gutter |
|
E -mail |
32 |
21 |
8 |
8 |
Chatte |
40 |
30 |
20 |
27 |
Surfe |
4 |
5 |
13 |
16 |
Infosøk |
21 |
5 |
8 |
19 |
Spill |
3 |
1 |
22 |
19 |
Porno/damer |
Ikke nevnt |
Ikke nevnt |
9 |
5 |
Tabellen viser både jenter og gutter mener jentene liker e-mail og chatting bedre enn guttene., og at guttene liker å surfe og spille bedre enn jentene. Valget Infosøk viser at jentene er mer interessert i dette enn guttene tror og at guttene er mer interessert enn det jentene tror noe som kan tyde på at dette er et emne det blir snakket lite om når det blir snakket sammen om databruk. At noen, både jenter og gutter, mener at gutter ser på porno/damer, er vel naturlig da mange elever er opptatte av sex/jenter i ungdomsskolealderen.
Her var svarene entydige fra både jenter og gutter. Det som trengs er mer datatid og mer lærdom. Andre argumenter for bedring av undervisningen fikk en eller to stemmer.
Bedre undervisningen for jenter |
Bedre undervisningen for gutter |
|||
Jenter |
Gutter |
Jenter |
Gutter |
|
Mer datatid |
21 |
15 |
12 |
21 |
Lære mer |
7 |
1 |
8 |
31 |
Både jenter og gutter mener det først og fremst trengs mer datatid mer undervisningstid i data for å få undervisningen bedre. At guttene prioriterer det å lære mer, tyder på et opplæringsbehov hos dem som vi ikke kan se er kommet fram hos jentene.
Interessant ville det være i denne sammenheng å undersøke hvor mange av elevene som kunne tenke seg å ta en videre utdannelse innen data, et yrke med mye data eller rett og slett ikke kunne tenke seg å jobbe med data i det hele tatt. Vi ga de alternativene;a)"Tror du at du kommer til å, satse på et yrke og en utdannelse innen data,b) satse på et yrke med mye data eller c) satse på et yrke det er lite/ikke data. Under gjennomgangen av svarene fikk vi inntrykk av at veldig mange hadde problemer med å skille de to første alternativene. Siden disse kan virke ganske like har vi her slått sammen resultatene på disse. Vi fikk da at 26 jenter og 39 gutter kunne tenke seg en utdannelse/yrke med mye data, mens 28 jenter og13 gutter ville satse på et yrke med lite/ikke data i det hele tatt.
Vi ser her tydelig kjønnsforskjell. Overraskende mange jenter vil ikke satse på data i det hele tatt. Dette er litt uventet da holdninger som ellers er kommet fram i undersøkelsen, viser jevn interesse og bruk av data både hjemme og på skolen.
Kan dette ha noe med det generelle yrkesvalg å gjøre der gutter velger mer tekniske fag og jentene mer omsorgsfag?