Skolen har blitt
kablet og vi har fått et Windows NT
nettverk
Midt på høsten 98 ble det "funnet"
penger på skolebudsjettet som var øremerket IKT. Vår del av
pengene har blitt brukt til kabling av veldig mange av skolens
rom, installasjon av Windows
NT nettverk og innkjøp av PC-er. Vi tenkte først på foreldredugnad
for å få kablet skolen, men etter å ha sett pristilbudet
fra firmaet Netco
på Hamar, bestemte vi oss fort for å sette bort jobben. I
ettertid når vi har sett hvor stor jobben egentlig var, er vi
svært glade for dette. For de som er teknisk interesserte, vil
vi påpeke at vi valgte Gigabit
Ethernet kabel for at nettverket skal være på høyden flere
år fram i tid.
Skolen har blitt valgt til ENIS
skole
ENIS
skal være et nettverk av europeiske skoler for å kunne utføre
pilot prosjekter i bruk og utvikling av IKT (informasjons- og
kommunikasjons teknologi). Hensikten er å satse på skoler som
allerede har stor erfaring i bruk av IKT. Nettverket skal bli
sett på som en ressurs for andre skoler i det europeiske
skolenettet, og hensikten er at ENIS skolene kan teste ut nye
ideer og teknologier. I forbindelse med at vi har blitt valgt
til ENIS skole har vi fått god pressdekning i lokale aviser,
henholdsvis Østlendingen og Hamar Arbeiderblad.
Trådløs fast Internett
forbindelse
Skolen har fram til nå hatt ISDN
linjer ut mot Internett, og telefon utgiftene har i de siste
årene eksplodert. Vi vurderte flere måter å få fast Internett
forbindelse på, men løsningene ved hjelp av kabel ble for
dyre. Vi fant så ut at det var teknisk mulig å knytte oss opp
mot HIH (Høgskolen
i Hedmark) sitt nettverk ved hjelp av trådløs forbindelse.
Ettersom skolen var blitt ENIS skole, stilte HIH og Uninett seg positive til
forslaget, og det er nå opprettet en (Breeze link) trådløs
link montert av Netco til høyskolens studentnett som
fungerer helt utmerket. Vi har nå mulighet for Internett
tilgang 24 timer i døgnet fra alle skolens klasserom,
grupperom og fra lærernes arbeidsrom.
Stole på egne
krefter
Våre "resultater" innen IKT skyldes at
vi hele veien har bygget på egen kompetanse, og fordi vi har
"sloss" for å ha kommet dit vi er. Likevel har vi hatt to
viktige støttespillere gjennom flere år. KUF, gjennom sitt
likestillingssekretariat har i 3 år støttet vårt jenteprosjekt
Jenter
på veven og vi har et svært godt samarbeid med HIH . Fordi skolen nå
har blitt valgt til ENIS skole, trenger vi å knytte kontakter
til industri-, data,- telebedrifter og lokalt næringsliv for å
kunne klare å realisere våre planer som ENIS skole. Kontakter
har nå blitt opprettet med noen bedrifter, og vi har også fått
konkret lovnad om støtte. Vi vil senere gå ut med hvilke
bedrifter dette er, men på nåværende stadium får det være en
"forretningshemmelighet".
Spådommer for Internett i 1999 og
mulige satsningsområder på ny teknologi
Jakob Nilsen prøver å
spå utviklinga på Internett i 1999 i sin Alert box spalte:
Mobile access will be the third Killer App for the
Internet after email and Web browsing. During 1999, it
will become common to access the Internet from portable
devices with a wireless modem. Untethered use will lead to
many innovative Internet services under the slogan "anyone,
anywhere, anytime: connected."
Åmot ungdomsskole har allerede trådløs Internett
forbindelse, og vi vil jobbe for at lærere og elever skal få
bærbare maskiner slik at vi kan virkeliggjøre slagordet
"anyone, anywhereanytime: connected., " Trådløse
forbindelser til Internett og nettverket vil appellere til
brukerne - elever og lærere. Det høres også morsomt ut. Ut på
Internett eller nettverket uansett hvor en befinner seg
innenfor skolens område, eller eventuelt hjemmefra ved å ringe
skolen. Haken ved trådløs forbindelse er at teknologien ennå
ikke er fullt moden og standardisert. Hastigheten er også ennå
for lav sammenlignet med et vanlig kablet nettverk, selv om
dette nå er under forandring. Vi vil ha et våkent øye til
denne teknologien med tanke på å få muligheter til å prøve den
ut i praksis. Mere informasjon på slik kreativ bruk av
datamaskiner kan en finne på følgende 2 steder:
· Om
bruk av bærbare datamaskiner
· Nettverksløsninger,
bl.a. trådløse
Når er det likevel slik at stasjonære datamaskiner og
eventuelt bærbare knyttet til det vanlige nettverket fortsatt
vil spille en stor rolle. På datarommet har vi nå 17
stasjonære Pentium datamaskiner i nettverk , og disse vil også
være viktige i vår satsing. En må kunne bruke det beste av
begge typer nettverk. Pr. i dag har vi ikke den tetthet på
datamaskiner som vi ønsker oss. En svært god løsning ville ha
vært et klassesett med bærbare datamaskiner som på en tralle
kunne trilles inn i klasserommene etter behov.
Eleven i fokus og lærernes
kompetanse
All datasatsing må ha elevene i
fokus. Friluftlivgruppa ved Åmot ungdomsskole har skrevet om
sin kanotur, sykkeltur og fjelltur og nettopp lagt det ut på
Internett. Sidene er laget uten så godt som uten lærerstyring,
og de har kreativt utnyttet animasjoner. Se
sjøl .
Ved innføring av datateknologi må pedagogiske prinsipper
ligge i bunn, og lærerne må kunne beherske teknologien. 4 av
skolens lærere tar nå ADB2
administrativ databehandling ved HIH, 2 halvårsenhet). I
januar 1999 vil vi begynne å skrive prosjektoppgaver om
skolens datasatsing. Vi har spennende utfordringer i møte.